11-Jun-2025, 09:27 PM
Ik heb wat zitten zoeken naar de breeksterkte van een fietsketting, daarbij kwam ik uiteindelijk cijfers van 8000 tot 10000 newton tegen. Gemakshalve maar even :10 dus 1000 kilo.
Als je her en der eens wat drukt in je velomobiel zal je snel duidelijk worden dat heel veel onderdelen bij een veel lagere belasting al een heel stuk meegeven. Bij mijn gt mk2 zit de achterste rol met twee beugeltjes op het carbon van de vloer. Dat kan ik met mijn wijsvinger indrukken, en ik geloof vast dat er genoeg trekkracht op de ketting komt om hem omhoog te trekken.
Doordat je tandwiel kleiner is dan de crank zit daar een hefboom verhouding in die maakt dat de werkelijke trekkracht op de ketting hoger is als hoe hard je drukt. Ik kan dat niet narekenen, ik snap alleen het principe. Die trekkracht op je ketting trekt tandwiel en cassette naar elkaar toe met die kracht.
Het zit hem denk ik niet in de ketting die rekt, maar in de velomobielschaal en alle bevestigingsdelen die meegeven. Bij de DF en veel andere DF fietsen is de kettinglijn erg strak zoals Gideonaut al opmerkt. Er is weinig verschil tussen een ontspannen en gespannen ketting. Op de plekken waar de ketting zich nog kan spannen, een kortere lijn kan nemen zal deze dat doen.
Om een idee te krijgen van wat er zo kan bewegen;
https://www.youtube.com/watch?v=KNDqZ9k2...WL&index=9
Als je her en der eens wat drukt in je velomobiel zal je snel duidelijk worden dat heel veel onderdelen bij een veel lagere belasting al een heel stuk meegeven. Bij mijn gt mk2 zit de achterste rol met twee beugeltjes op het carbon van de vloer. Dat kan ik met mijn wijsvinger indrukken, en ik geloof vast dat er genoeg trekkracht op de ketting komt om hem omhoog te trekken.
Doordat je tandwiel kleiner is dan de crank zit daar een hefboom verhouding in die maakt dat de werkelijke trekkracht op de ketting hoger is als hoe hard je drukt. Ik kan dat niet narekenen, ik snap alleen het principe. Die trekkracht op je ketting trekt tandwiel en cassette naar elkaar toe met die kracht.
Het zit hem denk ik niet in de ketting die rekt, maar in de velomobielschaal en alle bevestigingsdelen die meegeven. Bij de DF en veel andere DF fietsen is de kettinglijn erg strak zoals Gideonaut al opmerkt. Er is weinig verschil tussen een ontspannen en gespannen ketting. Op de plekken waar de ketting zich nog kan spannen, een kortere lijn kan nemen zal deze dat doen.
Om een idee te krijgen van wat er zo kan bewegen;
https://www.youtube.com/watch?v=KNDqZ9k2...WL&index=9