12-Jun-2025, 10:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jun-2025, 10:36 AM door datakneder.)
(12-Jun-2025, 09:56 AM)Bob Hagendijk schreef: Goede vraag, ik kan vanavond de posts splitsen. Heeft iemand een goed idee voor een topicnaam vwb rek/flexibiliteit aandrijflijn?
Ik denk dat "krachtverlies door vervorming" de lading goed dekt, maar of het een goede naam is bij het zoeken weet ik niet.
Om nog even verder te gaan met een specifiekere relevante vraag, bi mijn fiets is de constructie als volgt:
![[Afbeelding: velomobile-quad-waw-pony4-07.jpg]](https://www.recumbent.news/wp-content/uploads/2020/06/velomobile-quad-waw-pony4-07.jpg)
In de foto is de afstelling voor iemand met smurfebeentjes, dus het crankstel zit bij mij veel verder van de mast. (Even als uitleg: Ik noem de verticale aluminiumbuis de mast en de horizontale, waar het crankstel op zit, de boom. Als zeiler lijkt mij dat logisch, maar ik het het nog nergens terug kunnen vinden. Mocht dit niet juist zijn, laat het me weten)
Bij het trappen beweegt mijn crankstel dus van links naar rechts. Dat zal slechts een paar mm zijn. Ik zie reacties van echt technisch onderlegde mensen en hoop dat jullie me antwoord kunnen geven. Ik vraag me af of dit effect grotendeels te wijten is aan de buiging van de boom of de tordering van de mast. Mijn gevoel zegt vooral de mast.