12-Jun-2025, 03:06 PM
[quote 365cycle..? ik snap nog niet hoe deze functie werkt]
Ik denk dat een ligfietser veel makkelijker veel kracht kan zetten dan een bukfietser, zelfs zoveel dat het riskant is voor je knieën. Ik zou best eens willen testen wat een sterke baansprinter voor vermogen zou kunnen trappen op een ligfiets/in een velo, maar dan het liefst wel in die van iemand anders.
[/quote]
Bij een wingate test in ligfiets houding (direct vanaf de bukfiets) komen ze niet (ver) voorbij 2000watt.
Dit willekeurige getal op basis van testen van Jan Bos en Jan-Willem Gabriels waarvan ik de getallen al lang ben vergeten maar de orde van grote nog erl herinnern. Gabriels (roeier) trouwens veel meer dan Bos (schaatser met veel baanwielren ervaring), maar dat kan eraan liggen dat Gabriels 20cm groter is en 2x de hoeveelheid spiermassa (totaal lichaam 99kg, weinig daarvan is vet).
Omtrainen van bukfiets naar ligfiets duurt lang (minstens 1 jaar, zelfs als ze de wielren fiets niet meer aanraken).
Baanwielrenners trappen hun belachelijke vermogens (ik hoorde ooit ergens ~4000watt over 1 omwenteling) door hun hele lichaam te gebruiken. Het is een bijzondere techniek waarbij het hele lichaamsgewicht wordt rondgeslingerd om zoveel mogelijk kracht op de pedalen te krijgen. Dat lukt op een ligfiets niet.
Wat ik ook hoorde: hun klikpedalen staan voorbij maximaal strak en schieten alsnog gelijk los ware het niet dat er ook nog een spanband om voet+pedaal zit en daaromheen ducktape zodat de spanband blijft zitten. Waar (extra dikke) kettingen, kettingbladen, cranks en frames gebruiksvoorwerpen zijn die soms spontaan door midden breken.
In Battle Mountain heb je er niets aan, met de energie waarmee ze een baanfiets in 4 ronden naar 79kmh (wereldrecord Lavreysen) katapulteren ben je in BM nauwelijks halverwege.
Beter jong (lig)fietstalent ontwikkelen (bijvoorbeeld een van Dijken) dan bestaande kampioenen omtrainen (met name omdat die meestal weigeren om hun racefiets te laten staan om full-time te gaan ligfietsen).
Sorry nu zijn we echt ver off-topic, misschien tijd om het draadje te splitsen?
Ik denk dat een ligfietser veel makkelijker veel kracht kan zetten dan een bukfietser, zelfs zoveel dat het riskant is voor je knieën. Ik zou best eens willen testen wat een sterke baansprinter voor vermogen zou kunnen trappen op een ligfiets/in een velo, maar dan het liefst wel in die van iemand anders.
[/quote]
Bij een wingate test in ligfiets houding (direct vanaf de bukfiets) komen ze niet (ver) voorbij 2000watt.
Dit willekeurige getal op basis van testen van Jan Bos en Jan-Willem Gabriels waarvan ik de getallen al lang ben vergeten maar de orde van grote nog erl herinnern. Gabriels (roeier) trouwens veel meer dan Bos (schaatser met veel baanwielren ervaring), maar dat kan eraan liggen dat Gabriels 20cm groter is en 2x de hoeveelheid spiermassa (totaal lichaam 99kg, weinig daarvan is vet).
Omtrainen van bukfiets naar ligfiets duurt lang (minstens 1 jaar, zelfs als ze de wielren fiets niet meer aanraken).
Baanwielrenners trappen hun belachelijke vermogens (ik hoorde ooit ergens ~4000watt over 1 omwenteling) door hun hele lichaam te gebruiken. Het is een bijzondere techniek waarbij het hele lichaamsgewicht wordt rondgeslingerd om zoveel mogelijk kracht op de pedalen te krijgen. Dat lukt op een ligfiets niet.
Wat ik ook hoorde: hun klikpedalen staan voorbij maximaal strak en schieten alsnog gelijk los ware het niet dat er ook nog een spanband om voet+pedaal zit en daaromheen ducktape zodat de spanband blijft zitten. Waar (extra dikke) kettingen, kettingbladen, cranks en frames gebruiksvoorwerpen zijn die soms spontaan door midden breken.
In Battle Mountain heb je er niets aan, met de energie waarmee ze een baanfiets in 4 ronden naar 79kmh (wereldrecord Lavreysen) katapulteren ben je in BM nauwelijks halverwege.
Beter jong (lig)fietstalent ontwikkelen (bijvoorbeeld een van Dijken) dan bestaande kampioenen omtrainen (met name omdat die meestal weigeren om hun racefiets te laten staan om full-time te gaan ligfietsen).
Sorry nu zijn we echt ver off-topic, misschien tijd om het draadje te splitsen?