12-Jun-2025, 05:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jun-2025, 05:40 PM door 365cycle.)
(12-Jun-2025, 03:06 PM)David Wielemaker schreef: [quote 365cycle..? ik snap nog niet hoe deze functie werkt]
[ quote ] voor de post en [ /quote ] erna, maar dan zonder spaties. Eventueel kan je [ quote="Pietje Puk" ] doen om er een naam aan te hangen, en een pid en dateline toepassen om datum, tijd en bericht erbij te zetten.
(12-Jun-2025, 03:06 PM)David Wielemaker schreef: Bij een wingate test in ligfiets houding (direct vanaf de bukfiets) komen ze niet (ver) voorbij 2000watt.Ik vermoed dat hun gluteus maximus de beperkende factor is. Wij belasten die over een veel korter bereik, dus bij hun is die in verhouding onderontwikkeld. Je kan je spieren wel efficiënt inzetten, maar als je >2000W wil is er behalve techniek ook gewoon spiermassa op de juiste plaatsen nodig, d.w.z. trainen op de juiste spiergroepen. En ja, dat kost tijd.
(12-Jun-2025, 03:06 PM)David Wielemaker schreef: Omtrainen van bukfiets naar ligfiets duurt lang (minstens 1 jaar, zelfs als ze de wielren fiets niet meer aanraken).Klopt, maar als ze dat vermogen neerzetten is het wel een hele korte sprint. Ik was ooit bij zo'n wedstrijd waar ze van 1 rijder continu het vermogen op het scherm hadden staan. Wel grappig. Hij piekte inderdaad kortstondig iets van 3500W.
Baanwielrenners trappen hun belachelijke vermogens (ik hoorde ooit ergens ~4000watt over 1 omwenteling) door hun hele lichaam te gebruiken.
(12-Jun-2025, 03:06 PM)David Wielemaker schreef: Het is een bijzondere techniek waarbij het hele lichaamsgewicht wordt rondgeslingerd om zoveel mogelijk kracht op de pedalen te krijgen. Dat lukt op een ligfiets niet.Uiteraard, maar de winst daarvan is ook maar beperkt. Wat je wint aan slingeren zijn hele dure watts, want het kost ook heel veel energie.
(12-Jun-2025, 03:06 PM)David Wielemaker schreef: Wat ik ook hoorde: hun klikpedalen staan voorbij maximaal strak en schieten alsnog gelijk los ware het niet dat er ook nog een spanband om voet+pedaal zit en daaromheen ducktape zodat de spanband blijft zitten. Waar (extra dikke) kettingen, kettingbladen, cranks en frames gebruiksvoorwerpen zijn die soms spontaan door midden breken.Volgens een baansprint-kennis is dat vooral om heftige blessures en valpartijen te voorkomen als het inderdaad een keer los schiet.
(12-Jun-2025, 03:06 PM)David Wielemaker schreef: In Battle Mountain heb je er niets aan, met de energie waarmee ze een baanfiets in 4 ronden naar 79kmh (wereldrecord Lavreysen) katapulteren ben je in BM nauwelijks halverwege.Het is idd de kunst om een langere sprint te doen, maar daar is Lavreysen ook zeker niet slecht in.
Beter jong (lig)fietstalent ontwikkelen (bijvoorbeeld een van Dijken) dan bestaande kampioenen omtrainen (met name omdat die meestal weigeren om hun racefiets te laten staan om full-time te gaan ligfietsen).
Dat wat we het meest nodig hebben in ligfietsland is budget om flink prijzengeld te kunnen bieden. Als dat er is, komt de rest vanzelf

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.