(11-Jun-2025, 11:21 PM)365cycle schreef:(11-Jun-2025, 09:27 PM)Jeroen S schreef: Ik heb wat zitten zoeken naar de breeksterkte van een fietsketting, daarbij kwam ik uiteindelijk cijfers van 8000 tot 10000 newton tegen. Gemakshalve maar even :10 dus 1000 kilo.Vermogen wat we trappen is daarbij goed te meten en om te rekenen naar koppel, maar de kracht is ook niet constant (ook goed te meten maar die moet je dan oppikken van de sensor, zit niet in de data nl.).
Twijfel ook wel aan die 1000 kilo eerlijk gezegd. Vermoed dat het veel eerder al stuk gaat.
Ik kan een 11-speed ketting on demand stuk trappen, denk ook dat dat met een fonkelnieuwe wel lukt. Last time I checked zag ik er nog niet uit als Eddie Hall
Ik heb een hele tijd geleden kettingen gehad die om haverklap braken. Als ik in de Stad (= Groningen) was en het stoplicht sprong op rood, dan dacht ik: "Oh oh" en jawel bij het optrekken brak de ketting (en ik trek niet explosief op, integendeel). Ik had wel handschoenen en snelschakeltjes bij mij. Het was weer in 5 minuten gefixed omdat het zo vaak gebeurde. Jan grapte dat ik dan maar kettingen voor een motorfiets zou moeten hebben, maar nadat deze kettingen waren vervangen door een gewone fietsketting, trad het probleem niet meer op. Gewoon een hele slechte ketting die na enige slijtage razendsnel brak. Moraal van het verhaal: er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in fietskettingen. De ene kan meer hebben dan de andere. Of zoals Willeke zegt: De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Groet,
Marco