12-Feb-2019, 08:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Feb-2019, 08:38 PM door Roepers.)
Klopt, dat is de Grenzland-draisine, Kleef - Kranenburg - Groesbeek. Je kan van Kleef naar Kranenbrug en vice versa fietsen of van Groesbeek naar Kranenburg en vice versa. De startmogelijkheden in Duitsland zijn uitgebreider dan in Nederland en doorfietsen van Groesbeek naar Kraneburg is er niet bij. Het zijn ook geen ligfietsen, maar echte rechtopfietsen. In Duitsland zijn de mogelijkheden voor draisineritten veel groter dan in Nederland. De enige andere locatie die ik Nederland ken is Hengelo-Twekkelo. Een ritje van 20 minuten. Ook hier weer rechtoprailfietsen. Ik heb zelf voor het eerst op railfiets gereden in Rinteln in het Weserbergland (waar ook de Weserrunde begint). Dat vond ik erg leuk. Ik lees net op hun website dat hun (rechtop)-draisines nu allemaal elektrofietsen zijn geworden. Dat vind ik persoonlijk jammer. In Duitsland zijn nog veel meer trajecten. Zie ook deze site.
Ik heb in Zweden ook met mijn gezin in 2015 op railfietsen gereden tussen Nybygget en Ljungbyhed. Dat waren ook rechtopfietsen, maar er zaten ook oude exemplaren tussen die dus door de spoorwegen zijn gebruikt.
Binnenkort hoop ik met Erik voor het eerst te railligfietsen op een speciaal daarvoor aangelegd smalspoor traject.
Hier Sinterklaas op een railligfiets in Duitsland,
Het is de Florentine ontworpen door Markus Neu. Het klinkt allemaal heel positief op die video uit 2008, maar de Warndt Express is niet meer getuige de site.
Of deze zeer bijzondere ligfiets nog bestaat en wat er meer gebeurt, heb ik helaas niet kunnen vinden. Ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Ik heb in Zweden ook met mijn gezin in 2015 op railfietsen gereden tussen Nybygget en Ljungbyhed. Dat waren ook rechtopfietsen, maar er zaten ook oude exemplaren tussen die dus door de spoorwegen zijn gebruikt.
Binnenkort hoop ik met Erik voor het eerst te railligfietsen op een speciaal daarvoor aangelegd smalspoor traject.
Hier Sinterklaas op een railligfiets in Duitsland,
Het is de Florentine ontworpen door Markus Neu. Het klinkt allemaal heel positief op die video uit 2008, maar de Warndt Express is niet meer getuige de site.
Of deze zeer bijzondere ligfiets nog bestaat en wat er meer gebeurt, heb ik helaas niet kunnen vinden. Ik ben er wel nieuwsgierig naar.