7 uren geleden
Vlas is ook wel in fietsframes gebruikt. Ik heb er ook wel naar gekeken toen ik met de houten VM aan de slag ging. Op mijn werk zijn we ook wel veel met duurzaamheid bezig, dus sommige principes snap ik wel. Maar het valt niet mee.
De houten velomobiel is voor een groot deel van vliegtuigtriplex, wat van berken gemaakt wordt. Dat lijkt best wel goed, maar de enige fabriek staat in Finland, dus dat hout maakt best wat km voordat het bij mij is. Ook zitten er twee niet duurzame lijmlagen tussen, die keurig watervast zijn en dus niet vanzelf vergaan.
Vlas is best een duurzaam materiaal op zich, het is beter rekbaar en zou vooral ook goede dempende eigenschappen hebben. Het is ook lang niet zo sterk als carbon of glasvezel. Dus als je een bepaald gewicht aan trekbelasting wilt halen, dan heb je veel meer laagjes vlas nodig die allemaal ook weer ongeveer datzelfde gewicht aan epoxy nodig hebben. 100gram extra doek is ook ongeveer 100 gram extra hars.
Ook die duurzame epoxy is maar deels uit natuurlijke bestanddelen, en het uitgeharde eindresultaat is nog steeds niet biologisch afbreekbaar, alleen de productie is minder belastend. Als je een echt duurzame lijm wilt hebben moet je eens naar caseïne lijm kijken. Het voornaamste bestanddeel is kwark. Dat zou ook watervast gemaakt kunnen worden. Volgens mij alleen te verkrijgen als je het zelf mengt.
De houten velomobiel is voor een groot deel van vliegtuigtriplex, wat van berken gemaakt wordt. Dat lijkt best wel goed, maar de enige fabriek staat in Finland, dus dat hout maakt best wat km voordat het bij mij is. Ook zitten er twee niet duurzame lijmlagen tussen, die keurig watervast zijn en dus niet vanzelf vergaan.
Vlas is best een duurzaam materiaal op zich, het is beter rekbaar en zou vooral ook goede dempende eigenschappen hebben. Het is ook lang niet zo sterk als carbon of glasvezel. Dus als je een bepaald gewicht aan trekbelasting wilt halen, dan heb je veel meer laagjes vlas nodig die allemaal ook weer ongeveer datzelfde gewicht aan epoxy nodig hebben. 100gram extra doek is ook ongeveer 100 gram extra hars.
Ook die duurzame epoxy is maar deels uit natuurlijke bestanddelen, en het uitgeharde eindresultaat is nog steeds niet biologisch afbreekbaar, alleen de productie is minder belastend. Als je een echt duurzame lijm wilt hebben moet je eens naar caseïne lijm kijken. Het voornaamste bestanddeel is kwark. Dat zou ook watervast gemaakt kunnen worden. Volgens mij alleen te verkrijgen als je het zelf mengt.