, 02:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 02:45 PM door datakneder.)
(, 02:24 PM)TimSch schreef: Naast dat ik een zeerste betwijfel of de knaap in kwestie hier iets van geleerd heeft (behalve dat ie velomobielen nu stom vindt) kan het ook gevaarlijke reacties uitlokken. Jij schat wellicht het verkeer, de snelheid etc goed in, van een tiener op een fatbike durf ik dat te betwijfelen...
De knaap had net zo goed via de berm een linke inhaalactie kunnen ondernemen, de macht over het stuur verliezen en met 35-40 per uur tegen de grond kunnen klappen.
Mag jij daarna aan de echte oom agent uitleggen hoe dat zo heeft kunnen gebeuren...
Ik betwijfel ook dat die knul er iets van geleerd heeft. Behalve misschien dat hij eerder van huis zal moeten omdat hij niet ongelimiteerd 40 kan rijden op het fietspad. Lijkt me toch winst.
Ik denk dat als er een ongeluk komt omdat hij in de berm komt we even onderscheid moeten maken tussen een bewuste keuze van de knul om de berm in te gaan, en dat hij gedwongen wordt om de berm in te gaan. Ik zal als hij in mijn buurt is altijd op de plek op de weg blijven rijden waar ik rijd. Dus geen bewegingen naar links of rechts, zodat de ander weet hoeveel ruimte er is. Dan kan het zijn dat hij inschat dat er voldoende ruimte is, en blijkt dat die er niet is. Dat is zijn keuze en zijn inschatting.
Je moet in het verkeer er van uit kunnen gaan dat de andere verkeersdeelnemers zich aan de regels houden en in staat zijn om zelfstandig inschattingen te doen. Anders zou je ook rekening moeten houden met iemand die voor een rood licht staat te wachten toch ineens gaat rijden. Tja hij was een jongvolwassene die een inschattingsfout maakte. En dat zou dan jouw schuld moeten zijn???
Volgens mij geldt ook nog een gelijkheidsbeginsel. Als bij een inschattingsfout van één verkeersdeelnemer de andere verkeersdeelnemer aansprakelijk is, dan kan de andere verkeersdeelnemer zich beroepen op dat hij dacht dat het niet gevaarlijk was en dat hij dat dus fout ingeschat heeft. En daar is dan die eerste verkeersdeelnemer weer aansprakelijk voor.