, 04:05 PM
(, 03:20 PM)TimSch schreef: Helemaal eens met de eigen verantwoordelijkheid en het gelijkheidsbeginsel.
Maar je kunt nog zo gelijk hebben, als de knaap in kwestie de macht over het stuur verliest en vervolgens met zijn ongetwijfeld niet behelmde hoofd op het asfalt klapt en met ambulance naar het ziekenhuis moet zou het mij, gelijk of niet, een behoorlijk vervelend gevoel bezorgen...
Dat is voor mij reden genoeg om hem ofwel dan maar te laten passeren of hem er vol overtuiging af te rijden (waarschijnlijk dat laatste) in plaats van potentieel gevaarlijke situaties te stimuleren...
Een petje noem ik niet behelmd. Ik merk dat ik hier een onderscheid moet maken tussen ratio en gevoel. Om met het laatste te beginnen. Onlangs had ik een heel naar gevoel bij een ontmoeting met een paard. Ik ben van mening dat ik mijn uiterste best heb gedaan om de situatie te voorkomen. En toch had ik dat vervelende gevoel. En daar kan ik niet voor kiezen. Als deze jongen op z'n bek was gegaan, denk ik dat ik daar niet zozeer mee zou zitten. Met de nadruk op 'denk'. Ik weet het niet.
Nu de ratio. Hoewel je het niet direct benoemd, moet ik toegeven dat mijn gedrag zeker niet de-escalerend is. Als ik iemand aanspreek op zijn gedrag en een discussie start, kan er ook een punt komen waarop het voor mij duidelijk wordt dat dit geen zin meer heeft. Dat is het moment waarop ik de discussie kan stoppen en gewoon verder gaan. Deze jongen was niet van plan met mij in discussie te gaan, anders had hij wel wat gezegd op mijn opmerking. Dan vind ik nog steeds dat mijn gedrag daarna te verantwoorden is. Maar misschien moet ik wel nadenken over hoe lang ik dat vol moet houden. Als ik één keer aangeef door mijn snelheid te verminderen dat ik het niet met zijn gedrag eens ben vind ik dat nog wel acceptabel. Waar ik nu over nadenk is of de drie keer daarna nog wel in verhouding staat tot de keuze om een potentiëel gevaarlijke situatie te handhaven.
Garanties kan ik niet geven, maar dank voor de input. Jullie argumenten zullen meegenomen worden in toekomstige situaties.