Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zijn wij velonauten, misschien toch een beetje plagerige aangelegd?
(, 08:47 PM)365cycle schreef: Precies zoals zoveel mensen ook vinden dat jij moet kunnen inschatten dat sneller dan 25 km/h met een velomobiel ook gevaarlijk is.
Je doet het toch. Ben jij er oke mee als automobilisten gaan proberen jou af te remmen en/of jou al rijdend hun wijsheid gaan proberen aan te praten?

In dat geval hoop ik niet dat je ooit in een auto zit en mij tegenkomt, want je kan een behoorlijk felle reactie verwachten.
Ik rem iemand niet af omdat het niet veilig is, maar omdat het illegaal is. We leven in een samenleving waarop je mensen kunt aanspreken op hun gedrag. Indien die mensen niet in het gesprek willen is het mij gewoon toegestaan mij aan de wet te houden. D.w.z. voldoende ruimte nemen op het fietspad, waarbij ik inderdaad geen rekening ga houden met mensen die zich niet aan de wet houden en met veel te grote snelheid proberen te passeren.

Zolang jij niets illegaals doet heb ik niet de behoefte om in te grijpen. Doe je wel iets illegaals, dan zal ik je eerst aanspreken. En dan zal ik zeker als ik in een auto zit niets doen dat gevaarlijk is. En als je fel wilt reageren is dat je goed recht. Ook daar heb ik niets op tegen. 

(, 08:47 PM)365cycle schreef:
(, 05:24 PM)datakneder schreef: De veiligheid boeit me niet. Het is gewoon de wet. Er is ook een hoop wetgeving waar ik het niet mee eens ben, bijvoorbeeld het naast elkaar mogen fietsen van fietsers zoals het in Nederland geregeld is. Maar ik ga fietsers in Nederland er niet op aanspreken. Het is gewoonweg toegestaan.
Weet je al wat je wil? Net heb je het over veiligheid, nu weer over dat dat je niet boeit.
In mijn ogen is het heel simpel: Je had gewoon last van bemoeizucht. 
Ik heb veiligheid genoemd in relatie tot mijn gedrag. Ik 'spreek' de ander aan op zijn gedrag en wil daarbij de veiligheid niet in het geding brengen. Ik spreek de ander niet aan op de veiligheid van zijn gedrag. Blijkbaar wil dat kwartje niet vallen.

En ja ik heb last van bemoeizucht. Alleen noem ik het geen bemoeizucht. Ik leef in een samenleving en dat houdt in dat je andere mensen helpt als ze hulp nodig hebben en mensen aanspreekt als ze zich gedragen tegen de regels die afgesproken zijn in de samenleving.

En naast die houding luister ik ook naar wat anderen te zeggen hebben. Dus ook naar hen die 'bemoeizuchtig' mij menen te vertellen dat ze mijn gedrag onacceptabel vinden. En dat bemoeizuchtig staat tussen aanhalingstekens omdat ik dit woord gebruik zoals jij dat blijkbaar ziet. Ik ben blij met deze bemoeizucht omdat dit mij nieuwe inzichten geeft en ik mijn gedrag kan veranderen omdat ik inzie dat dit een betere samenleving oplevert. En ik heb al aangegeven dat wat ik vandaag gedaan heb ik in het vervolg anders ga aanpakken. Maar dat houdt niet in dat ik al mijn standpunten ineens overboord gooi.

Ik denk dat ik in deze thread voldoende toelichting heb gegeven over hoe ik de zaken zie. Mocht je een andere mening hebben, en ik denk dat dat er velen zijn, dan is dat voor mij prima.
Ik wil zeker niet andere mensen tot andere meningen aanzetten. Niet iedereen hoeft het met mij eens te zijn.

Dus tenzij iemand nog iets toe te voegen heeft dat nog niet de revue gepasseerd is, laten we deze discussie afsluiten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch

Berichten in dit topic
RE: Zijn wij velonauten, misschien toch een beetje plagerige aangelegd? - door datakneder - 11 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Wat in Duitsland w...datakneder — 09:03 AM
Toch weer meer last van de achillespees...
Mijn vertrouwen in z...Snoek043 — 08:20 AM
edit: ik zocht e...Wim -de roetsende — 08:11 AM
Wat in Duitsland wel...Jeroen S — 08:07 AM
Ik ben ook een klein...Jeroen S — 07:52 AM
Doorfietsroutes
Misschien moeten...Bob Hagendijk — 01:00 AM
En naast die houdi...365cycle — 10:55 PM
Doorfietsroutes
in Groenlo mag j...Martin van Mourik — 10:32 PM
Precies zoals zovee...datakneder — 09:27 PM
Doorfietsroutes
Vandaag zonder navig...PieterTrapt — 09:24 PM
Naast dat ik ten ze...ZoefZoef — 09:17 PM
In mijn ogen is ...365cycle — 08:47 PM
Ik wens van harte da...Raptobrikker — 08:22 PM
Maarre.... Waarom re...Arend-Jan — 08:12 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..een weg op een voo...Hoekie — 07:16 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
En je bent gespot ...Frutsel — 05:41 PM
Eigen verantwoorde...datakneder — 05:24 PM