Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Experiment met maximumsnelheid op fietspad
(7 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Kortom, de uitdrukking "het is de toon die de muziek maakt" is een metafoor die ons eraan herinnert dat de manier waarop we communiceren net zo belangrijk is als de boodschap zelf. 

Sorry, bij het eerste bericht heb ik al lang lopen twijfelen of ik er op zou reageren. Maar nu voelt het niet goed om het niet te doen.

Voor het stukje "net zo belangrijk" schiet mij in het verkeerde keelgat. En ja, ook ik heb deze zin vaak horen voorbijkomen op momenten dat het mij totaal niet duidelijk was wat het probleem van de ontvanger was. Menselijke communicatie is voor mij altijd al een raadsel geweest. Er werden zinnen gezegd en daarmee iets gecommuniceerd dat door iedereen behalve mij begrepen werd. De boodschap was namelijk iets dat niet in de tekst te vinden was. En als ik daarnaar vroeg kreeg ik hooguit: "Dat snapt ieder mens". Waarmee ik dus gedegradeerd werd tot iets dat geen mens is.

Datzelfde geldt natuurlijk met de bovenstaande zin. Het enige dat voor mij gecommuniceerd wordt is dat de ontvanger niet gediend is van de manier waarop iets gezegd wordt. Hoe dan wel, ja dat zul je zelf maar moeten uitzoeken. Dat gaan we je niet vertellen.

Het ergste dat de zin uitstraalt, voor mij, is: "Ik begrijp wat je bedoeld, maar je manier staat me niet aan, dus leg ik wat je bedoeld naast me neer." "Leer eerst maar eens hoe je met mij kunt praten en dan kunnen we verder praten"

Het is hetzelfde als zeggen dat er digitale en analoge horloges zijn. En ik liever een analoog horloge aflees en alle informatie over tijd die op digitale manier op mij afkomt niet tot mij wil nemen.

Ik heb er zeker niets op tegen dat je aangeeft dat de manier waarop iemand met jou communiceert je onprettig vind. Dat moet je zeker doen. Maar zolang je de ander begrijpt zou de toon niet de reden moeten zijn om het gesprek te staken.

Toen ik opgroeide was de taalstrijd in België een groot ding. Hoe dat nu is, weet ik niet. Maar daar waren franstalige belgen die je niet hielpen als je geen frans sprak, terwijl ze precies wisten wat je bedoelde. En andersom ook. Dat is niet wat je wil. In ieder geval ik niet!
Antwoord }

Berichten in dit topic
RE: Experiment met maximumsnelheid op fietspad - door datakneder - 6 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: Ssas DFXL, 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Neem ff contact op m...Josligfiets — 05:10 PM
Dat ziet er niet goe...datakneder — 04:07 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ik zie prima...datakneder — 04:03 PM
In mijn ogen (en dat...Wim -de roetsende — 03:38 PM
De kans dat een terr...365cycle — 03:37 PM
Nieuwe link filmpj...TrapGast — 03:12 PM
Van 155 naar 170 (Cranks)
Het kan heel goed da...Willeke_IGKT — 03:03 PM
Nu vind ik dat e...Wim -de roetsende — 02:13 PM
@365 cycle: Er besta...Snoek043 — 02:00 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fuj...
Hey allemaal, D...TrapGast — 01:56 PM
Als ik ’s avonds f...365cycle — 01:52 PM
Wanneer iemand mij m...Snoek043 — 01:48 PM
Een beetje beleefd...365cycle — 01:46 PM
 "Hou je niet...Wim -de roetsende — 01:44 PM
@datakneder: Natuu...datakneder — 01:25 PM
berichten in een for...Frutsel — 01:06 PM
 Er werden zinnen ...Wim -de roetsende — 01:02 PM