, 01:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 01:33 PM door datakneder.)
(, 12:55 PM)PieterTrapt schreef: @datakneder: Natuurlijk, soms wordt "de toon" (of "de taal") als excuus gebruikt om maar niet te hoeven luisteren. Maar anderzijds: een beetje beleefdheid is toch wel plezierig?
Een beetje beleefdheid is zeker plezierig. Daarom dat ik ook expliciet aangaf dat als de toon je niet bevalt je dat ook moet communiceren.
Maar houd er ook rekening mee dat de toon die voor jou onplezierig gevonden wordt misschien wel totaal niet zo bedoeld is.
(, 01:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Heb je dan ook dat je ironie, sarcasme of cynisme in gesproken taal niet herkent of lastig vindt?
Want ook daarmee wordt de 'toon van de taal' bepaalt.
Als iemand iets sarcastisch bedoelt, dan kan het inderdaad zo zijn dat ik niet van de boodschap gediend ben.
Dat zou ik ook denken, maar volgens mij lukt het mij prima om sarcasme, cynisme en ironie te herkennen. Misschien omdat de toon heel erg afwijkt. Als de afwijking minder wordt wordt het voor mij moeilijker. En soms blijft het gewoon in de toon. "Hou je niet van koffie?", "Nee". Dan is dat voor mij een signaal dat de persoon weldegelijk van koffie houd. Echter de praktijk heeft mij geleerd dat in de meeste gevallen deze persoon niet van koffie houdt. Maar begrijpen doe ik het nog steeds niet.
(, 01:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Het gaat dus vooral om de impact die taal dan kan hebben. Er wordt dus niet altijd bedoeld wat er eigenlijk gezegd wordt.
Dat maakt taal lastig, maar in mijn ogen ook zo wonderbaarlijk mooi.
Je kunt het namelijk ook op een mooie, liefdevolle, grappige, verrassende, enz. manier inzetten.
Jij mag dat mooi vinden, dat is je goed recht. Ook ik herken de liefdevolle, grappige etc. maar dat weegt bij mij niet op tegen alle problemen die die lastige taal met zich meebrengt.