Wanneer iemand mij meldt dat hij ’s nachts tegen een paaltje is aangereden, vraag ik mij oprecht af hoe dat kon gebeuren. Als er daarbij geen details worden gegeven, tast dat de geloofwaardigheid des te harder aan.
Als ik ’s avonds fiets, zorg ik allereerst voor goede verlichting en ken ik elke bocht en hobbel van het parcours tot in detail. Toch wordt vaak de infrastructuur de schuld gegeven. Men lijkt te vergeten dat de paaltjes in het park, waar ik als mountainbiker rijd, juist zijn bedoeld om onverantwoordelijke (SUV)‑bestuurders op onverhard terrein buiten te houden, zodat zij zich niet vastrijden of anderen in gevaar brengen.
Uiteraard valt te bespreken of sommige paaltjes beter gepositioneerd kunnen worden, maar de veronderstelling dat zij er bewust staan om fietsers of voetgangers te hinderen, doet mijn haren in de nek overeind rijzen.
Als ik ’s avonds fiets, zorg ik allereerst voor goede verlichting en ken ik elke bocht en hobbel van het parcours tot in detail. Toch wordt vaak de infrastructuur de schuld gegeven. Men lijkt te vergeten dat de paaltjes in het park, waar ik als mountainbiker rijd, juist zijn bedoeld om onverantwoordelijke (SUV)‑bestuurders op onverhard terrein buiten te houden, zodat zij zich niet vastrijden of anderen in gevaar brengen.
Uiteraard valt te bespreken of sommige paaltjes beter gepositioneerd kunnen worden, maar de veronderstelling dat zij er bewust staan om fietsers of voetgangers te hinderen, doet mijn haren in de nek overeind rijzen.