Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Experiment met maximumsnelheid op fietspad
#84
Sneller rijden op fietspaden is doorgaans alleen verantwoord wanneer eenduidige én strategisch geplaatste wegmarkeringen zijn aangebracht. Niet om fietsers te “pesten”, maar om het verkeer gestructureerd langs één kant te leiden – wat op smalle paden al een hele opgave is. Denk aan de stippellijn op de Ketelmeerdijk bij Velomobiel.nl: hoewel dat pad niet breed is, geeft de markering helder aan waar iedereen moet rijden. Daardoor weten (race)fietsers, brommers en velomobielen precies welke koers zij moeten aanhouden, wat onnodige remmanoeuvres en bijna‑botsingen voorkomt.

Bij scherpe of gevaarlijke bochten verdient het de voorkeur de stippellijn over te laten gaan in een doorgetrokken streep. Zo voorkomt men dat weggebruikers het hele pad claimen om extra ruimte te creëren voor hun bochtentechniek. Voor de velomobiel betekent dit soms een krapper traject, maar het waarborgt ieders veiligheid en vermindert de kans op risicovolle ontmoetingen.

In druk stadsverkeer doet men er goed aan de snelheid niet via borden, maar via herhaalde, grote cijfers op het wegdek (bijvoorbeeld “30” om de vijftig/honderd meter) kenbaar te maken. Duidelijke arceringen markeren voetgangersoversteekplaatsen en verhinderen dat winkelende voetgangers onoplettend het fietspad opstappen. Zo beschikt elke zwakke weggebruiker – fietsers én voetgangers – direct over de nodige informatie om zich veilig te bewegen.

Voor het autoverkeer kan exact dezelfde methode worden toegepast: snelheidsbeperkingen en andere verkeersaanduidingen rechtstreeks op het wegdek schilderen. Het resultaat? Direct zichtbare informatie, minder verkeersborden (aan lantaarnpalen) en een aanzienlijke besparing op onderhouds‑ en plaatsingskosten – een echte win‑win. Voor zij die denken dat dit 's nachts niet zichtbaar is, als je je koplampen gebruikt en er is straatverlichting aanwezig, zie je die dingen perfect.

Bovendien vertonen verkeersborden in de praktijk vaak ernstige gebreken: ze zijn slecht onderhouden, bijna onleesbaar door vervaging of begroeiing, en ze worden soms op strategisch ongelukkige plekken geplaatst. Hoe vaak rijd je niet langs een bord “Einde zone 30” terwijl het beginbord van die zone nergens te bekennen was? Als bestuurder kijk je dan noodgedwongen opzij, met je ogen niet op de weg maar op een vergeeld bord dat je haast moet ontcijferen. Een groot getal op het wegdek daarentegen is onmiskenbaar, altijd in je blikveld en is in aanschaf en onderhoud een fractie van de prijs van een fysiek bord.

Uiteindelijk blijft het een mentaliteits‑ én gedragsvraagstuk. Zelf kijk ik elke ochtend bij het verlaten van de bakker links en rechts voor fietsers, en daarna voor auto’s. Niet omdat ik levensmoe ben, maar omdat een bakfiets of e‑assisted racer die met 25, 30 of 45 km/u nadert, zonder heldere markeringen (levens)gevaarlijk kan zijn (net als de auto uiteraard).
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende


Berichten in dit topic
RE: Experiment met maximumsnelheid op fietspad - door Snoek043 - 17-Jul-2025, 09:12 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik zag voorrijde...LigfietsWilsum — 02:16 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
......In Fietse365cycle — 02:01 PM
OBT 2025 Groningen
Als deelnemer moet...365cycle — 01:54 PM
OBT 2025 Groningen
Ik ga voor een fle...Richard107 — 01:44 PM
Medeliggers onderweg
Gideon, Zoefzoef...Frutsel — 01:42 PM
OBT 2025 Groningen
Na de laatste keer p...TimSch — 12:36 PM
OBT 2025 Groningen
Ik ga voor een fleec...Willeke_IGKT — 12:33 PM
Medeliggers onderweg
Gideon, Zoefzoef m...gideon — 12:01 PM
OBT 2025 Groningen
We gaan uiteraard op...TimSch — 12:01 PM
OBT 2025 Groningen
Iemand aanraders om ...Richard107 — 11:55 AM
Medeliggers onderweg
Deze morgen voor het...qv-tester — 11:43 AM
OBT 2025 Groningen
Ik ben gewend om te ...qv-tester — 11:40 AM
OBT 2025 Groningen
Die 20km klinkt ...Richard107 — 11:20 AM
OBT 2025 Groningen
Die 20km klinkt vo...Willeke_IGKT — 11:13 AM
OBT 2025 Groningen
Die 20km klinkt voor...Richard107 — 11:09 AM
OBT 2025 Groningen
Volgens mij was 25...LigfietsWilsum — 11:02 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik mijn ketting brak...Frutsel — 10:56 AM