Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Experiment met maximumsnelheid op fietspad
#87
Wat de snelheid betreft zou ik de 30 km/u-regel enkel toepassen bij scholen en echt heel druk stadsverkeer. Met de Snoek of andere fiets rijd ik daar ook gewoon erg defensief, om tijdig te kunnen anticiperen. Wat ik wel heel vreemd vind is dat men de snelheid voor racefietsers, snelle elektrische ffetsen niet kan/wil optrekken. Als een auto in de meeste landen 120/130 km/u mag rijden op snelwegen of zelfs in Duitsland in bepaalde omstandigheden onbegrensd 300 km/u+ mag aantikken, waarom zou een (sportievere) fietser dan niet harder mogen rijden op wegen die dit perfect toelaten? 50 km/u voelt zelfs in een velomobiel in bepaalde omstadigheden saai aan.

De snelle elektrische fietser die z'n auto thuis laat om sneller op zijn werk te geraken wordt getrakteerd op een limiet waardoor ie het potentieel van zijn fiets niet kan gebruiken. Het is werkelijk te belachelijk voor woorden. Mensen die me vertellen dat je dagelijks in weer en wind met een fiets zonder elektrische ondersteuning een 50 kilometers kan afleggen zonder bezweet en vermoeid aan te komen nodig ik graag uit om met een conventionele fiets zonder ondersteuning een stukje mee te fietsen langs het jaagpad waar het erg winderig is. Met m'n M5 reed ik op bepaalde stukken zelfs geen 30 km/u, benieuwd hoeveel vermogen de sterkere fietser nodig heeft die geen M5 ter beschikking krijgt en welke snelheden hij/zij daarbij haalt.

Ik kan er met mijn verstand dan ook niet bij dat (rijke) mensen legaal met een sportwagen van 1000 pk (in bepaalde landen is dat zelfs het dubbele) legaal de baan op kunnen, maar ik met m'n velomobiel afgeschilderd werd als de gek die de snelheidsregels aan z'n laars lapt. In tegenstelling tot de weelderige man of vrouw in de bolide, moet ik er hard voor werken om bepaalde snelheden überhaupt te halen. Misschien gaan ze in de toekomst een belasting in verkeersstelling invoeren bij fietsen op basis van de prestaties en mag je misschien wel legaal harder fietsen? Eenmaal je boven de 150 watt trapt betaal je zoveel €, alsof iemand dat gaat controleren.

In mijn optiek is een mogelijke oplossing een fietspad aan weerszijden van de autoweg dat zelf breed genoeg is en waar fietsers elkaar niet mogen/kunnen kruisen. Op plaatsen waar je harder kan fietsen hoef je vervolgens geen rekening te houden met een fietser die van de andere kant komt aanrijden (conflicvrij dus). Wegmarkeringen zouden er voor kunnen zorgen dat mensen achter elkaar fietsen ipv naast elkaar. Een pad waar je theoretisch sneller zou kunnen rijden worden 'misbruikt' (ik moet opletten met wat ik zeg) door het type rijders die met 2 of 3 naast elkaar fietsen en het hele pad innemen. Dat is al even irritant alsof je op de snelweg met z'n drietjes naast elkaar rijdt en de auto daarachter maar moet vertragen, claxonneren of met z'n lichten flashen. In de praktijk heb ik het met de fiets (en auto, om niemand te schofferen) al zo vaak meegemaakt dat fietsers het zelfs frustrerend vinden als je je bel gebruikt. "Je hebt toch plek zat, je kan er toch voorbij?", is dan het antwoord. Gebruik je je bel niet, is het ook niet goed. Als mensen gewoon een keer rechts fietsen (zoals sommigen het wel degelijk kunnen), dan kan je er gewoon meteen voorbij. Misschien is het aanbrengen van een spiegel op elke fiets ook geen slecht idee, maar zoals bij sommige autobestuurders heb ik het idee dat het er meer voor de versiering zal ophangen.

Dat bepaalde mensen hard verschieten als een velomobiel voorbijschiet, akkoord, je ziet zo'n dingen niet elke dag, maar op m'n mountainbike werd ik ook al eens geparkeerd door zo'n snelle E-bike, er is natuurlijk het verrassingselement omdat het vroeger zelden voorviel dat het snelheidsverschil dermate hoog was wanneer iemand voorbijkwam (alhoewel, ik kijk even naar wielrenners) maar dat zijn dingen die wennen. In de Snoek of Milan werd ik zelden of nooit ingehaald, tenzij door auto's maar dat ding had spiegels waar ik om de zoveel seconden in keek, dat werd een een automatisme zoals in de wagen.

Als we dan toch de vergelijking maken met het autoverkeer (waarbij ik geen discussie wil over het aantal verkeersdoden dat totaal niet relevant is in deze discussie) maar puur de infrastructuur met bijhorende regels, is rechts rijden bij auto's een algemene regel. Gefloof me, velen doen dat niet, vandaar de term middenstrookrijders of linksrijders. Intelligente camera's die mensen een gepeperde rekening sturen die het vertikken om rechts te rijden zou veel frustratie weghalen bij veel bestuurders). Maar ook bij fietsers zou rechts rijden veel frustratie weghalen waardoor je er makkelijker voorbij kan.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Experiment met maximumsnelheid op fietspad - door Snoek043 - , 12:26 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ziet er super uit Gi...365cycle — 11:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik was gisteren blij...Gideonaut — 11:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Welke plakkertjes ...Gideonaut — 10:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
blijkt dat ik verg...Wim -de roetsende — 10:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
jawel maar hij liep ...Gideonaut — 10:15 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ivm deelname aan LEL...Peter de Rond — 09:48 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Uur bezig geweest ...ZoefZoef — 09:40 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Uur bezig geweest om...Gideonaut — 09:12 PM
Medeliggers onderweg
Er rijdt hier in d...Wim -de roetsende — 08:02 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Stel u voor: een w...365cycle — 06:54 PM
jaren 50 zelfbouwligfiets
Als je die koopt k...Steefvan — 06:20 PM
jaren 50 zelfbouwligfiets
Als je die koopt kri...Fietsbennie — 05:52 PM
Van 155 naar 170 (Cranks)
Misschien heeft he...datakneder — 03:47 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Die woonwijken hebbe...Willeke_IGKT — 03:44 PM
Van 155 naar 170 (Cranks)
Na ervaring met 170,...Hoekie — 03:33 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Geloof het of niet...Atrike — 03:32 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Een handboek vol r...Snoek043 — 03:30 PM