Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Experiment met maximumsnelheid op fietspad
(18-Jul-2025, 03:08 PM)Willeke_IGKT schreef: Als ik het probleem bekijk zijn er alleen te veel fietspad gebruikers, en die vooral in de spits.

Utrecht had dat probleem ooit en heeft het voor die straat opgelost door de hele straat fietspad te maken.

Utrecht lost het beter op.
Wat de fietsersbond wil is dat het hele gebied tussen de singels (het centrum; groot, oud Utrecht) autovrij wordt.
Utrecht is een eind, parkeergarages verdwijnen er en veel straten zijn verboden voor autoverkeer, (Dit moet gehandhaafd worden met paaltjes; borden worden niet gezien; autorijden doet iets met je ogen)
Beleid in Utrecht is om geen doorgaan autoverkeer meer in de stad te hebben, maar al het autoverkeer om de stad te leiden en daar pas de afslag te laten nemen om op de bestemming te komen. Doorgaand autoverkeer wordt ontmoedigd. Dit middels wegversmallingen, stoplichten of uit de voorrang halen. Of belemmerd, middels een fysieke knip of het opheffen van een straat. (Weer water in de Catharijnebak) 
Het bevalt bewoners zeer en bezorgers, werklieden of vergelijkbaar zoeken andere mogelijkheden of maken gebruik van venstertijden.

Veel gebeurd nu al per fiets, bakfietsen zijn  te huur er zijn veel bewaakte fietsenstallingen, waaronder de grootste ter wereld (12.500 plekken).

Het probleem van de fietsfile in Utrecht was overigens niet alleen ruimtegebrek door scheiding van verkeersstromen, maar ook dat het fietsverkeer lang moest wachten op een voor een kruispunt met stoplichten (maliebaan). De groentijden voor fietsverkeer zijn veranderd en het autoverkeer op de Maliebaan is ontmoedigd. De fietsfiles zijn verdwenen. (De fietsstraat op de Reigerstraat is in ere hersteld, en de Maliebaan wordt weer fietspad (dit was ooit het eerste fietspad van Nederland)

Dit 'proefballonnetje' van maximum snelheden op fietspaden zal door steden niet ingevoerd worden. Waarschijnlijk wordt het een combi van het weren van autoverkeer en de normstelling van snelheid passend bij de situatie. Zelf heb ik mijn twijfels over deze normstelling: Mensaangedreven voertuigen doen een beroep op de sociale inborst van de berijder, gemotoriseerd verkeer doet eerder een beroep op egocentrische inborst van de berijder, oftewel het recht van de sterkste (snelste).

Niels, h.p., van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Experiment met maximumsnelheid op fietspad - door Niels van der Wal - 18-Jul-2025, 04:43 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik zag voorrijde...LigfietsWilsum — 02:16 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
......In Fietse365cycle — 02:01 PM
OBT 2025 Groningen
Als deelnemer moet...365cycle — 01:54 PM
OBT 2025 Groningen
Ik ga voor een fle...Richard107 — 01:44 PM
Medeliggers onderweg
Gideon, Zoefzoef...Frutsel — 01:42 PM
OBT 2025 Groningen
Na de laatste keer p...TimSch — 12:36 PM
OBT 2025 Groningen
Ik ga voor een fleec...Willeke_IGKT — 12:33 PM
Medeliggers onderweg
Gideon, Zoefzoef m...gideon — 12:01 PM
OBT 2025 Groningen
We gaan uiteraard op...TimSch — 12:01 PM
OBT 2025 Groningen
Iemand aanraders om ...Richard107 — 11:55 AM
Medeliggers onderweg
Deze morgen voor het...qv-tester — 11:43 AM
OBT 2025 Groningen
Ik ben gewend om te ...qv-tester — 11:40 AM
OBT 2025 Groningen
Die 20km klinkt ...Richard107 — 11:20 AM
OBT 2025 Groningen
Die 20km klinkt vo...Willeke_IGKT — 11:13 AM
OBT 2025 Groningen
Die 20km klinkt voor...Richard107 — 11:09 AM
OBT 2025 Groningen
Volgens mij was 25...LigfietsWilsum — 11:02 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik mijn ketting brak...Frutsel — 10:56 AM