23-Jul-2025, 02:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Jul-2025, 03:01 PM door Snoek043.)
(23-Jul-2025, 02:02 PM)ZoefZoef schreef: De auto's zijn het probleem niet. Het zijn de bestuurders ervan die soms niet met de ok's om kunnen gaan.
Nodig zijn die pk's niet, maar leuk is het wel. Denk ik, want rijbewijsloos hier dus geen ruime ervaring met heel veel pk onder mn reet. Maar genoeg lol gehad tijdens motor- en autorijles om te kunnen beweren dat je met een 25kW motor of auto zonder overdreven veel pk's ook prima kunt vermaken.
De snelle auto's zijn het probleem wel, net als de constructeurs die ze bouwen. Zolang deze gebouwd worden en er een markt voor is, zullen mensen deze uiteraard blijven kopen. Genoeg mensen met een dikke portefeuille die zich zo'n raket kunnen betalen en zich de koning te rijk wanen. En dat het geen speciaal rijbewijs vereist om met een 1000 pk sterke Tesla Plaid de baan op te kunnen is best opmerkelijk (net als elke andere sportwagen trouwens). De vraag is eerder waar je de grens trekt.
Anderzijds, had ik het geld kocht ik mezelf wellicht ook wel iets speciaals. Mij zegt het meer om even snel even te accelereren dan echt hard te rijden. Sinds ik als passagier in een gestripte BMW E46 op de Nürburgring zat, is mij duidelijk geworden dat de echt snelle maar ervaren rijders bochtenridders zijn, voornamelijk te vinden op het circuit, het is onwaarschijnlijk hoe laat sommigen in de remmen gaan om dan perfect in te sturen en wat voor emoties dit teweegbrengt. Hard rijden met een auto in een rechte lijn kan zelfs een kind, dat verveelt snel.
Ik moet wel zeggen dat ik er vrede mee zou hebben als er morgen beslist wordt om de vermogens fors in te perken. Leuk is geen reden om ze te blijven bouwen en zolang er niemand op de tafel klopt en zegt, het is gedaan met die vermogens‑ of pk‑wedloop gaat er natuurlijk weinig veranderen.