Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsers praten over auto's en Autorijden.
(24-Jul-2025, 10:02 AM)Snoek043 schreef: @365cycle: ik heb ook veel rondetijden op de ring, als je Gran Turismo meerekent toch.  Big Grin    Hoe vaak ik daar tegen m'n vriend heb geracete met een Ferrari Modena (400 pk) tegen een Audi R8 (420 pk, de V8).  In de verste verte niet te vergelijken met de 'real deal' natuurlijk, waar elk hobbeltje of oneffenheid gekend is door de ervaren coureur die perfect weet met welke snelheid hij/zij de wagen door een bocht kan insturen (of je overambitieuze ambities meteen afstraft).  Als wij in de vangrail belandden druk je op restart of rijd je verder.
Spellen heb ik ook wel gespeeld idd, vooral ook om banen een beetje te leren kennen voor ik er in het echt heen ging. GT4 had ook al de Peugeot 106 S16, die het dichtst kwam bij mijn auto (zelfs dezelfde motor, al was het dan met wat minder vermogen).
Het meest heftige verschil met de Ring vond ik de hoogteverschillen. In Fuchsröhre kon ik zelfs met mijn geringe vermogen krap over de 200 km/h, en vervolgens gaat de weg zo heftig weer omhoog dat je duizelig kan worden van de compressie. Dat voel je niet in een spel. 

(24-Jul-2025, 10:02 AM)Snoek043 schreef: In jouw geval heb je inderdaad erg veel rondes nodig om de limieten van je wagen te ontdekken.
Het meest gemene daaraan vond ik dat een verbetering op bocht A je vaak een probleem in bocht B oplevert. Neem je bocht A met 100 km/h, kom je met 130 uit bij bocht B, aanremmen, sturen, en door. Lukt het om bocht A met 105 km/h te nemen, kom je met 137 uit bij bocht B, aanremmen, oeps, te laat.

(24-Jul-2025, 10:02 AM)Snoek043 schreef: En dan nog rekening houdend met sneller verkeer achter je, bij een Misha Charoudin op youtube valt op hoeveel mensen totaal geen idee hebben wat er zich rondom hen afspeelt.
Klopt Big Grin Touristenfahrten is gewoon gevaarlijk, er rijden auto's die net 150 km/h halen en auto's die dat meer dan kunnen verdubbelen. Het is soms echt belachelijk hoe ontzettend veel vermogen sommige auto's daar hebben. Bergop kon ik ~170, soms word je dan ineens voorbij gevlogen door een Porsche die je voor de laatste bocht nog niet eens in je spiegels zag en die 2,5x zoveel weegt. Zo'n ding heeft dan 700 pk ofzo, je kan daar bijna niet op anticiperen als je ook nog op de weg voor je wil letten.

(24-Jul-2025, 10:02 AM)Snoek043 schreef: Motors zijn daar recentelijk ook geband, en ik kan ze geen ongelijk geven.  In quasi alle filmpjes die ik gezien heb zijn die motorbestuurders werkelijk van plaag van jewelste.  Héél zelden zie je eentje die zoals in de motoGP rijdt en snellere wagens aardig kan volgen, maar dat valt nauwelijks voor.
Dat geldt ook voor de automobilisten, alleen een motorrijder loopt veel meer risico. Daarnaast zijn de beide verkeerstypen niet compatibel. In mijn hot hatch met semi-slicks en een cup-onderstel reed ik in bochten rondjes om motorrijders, maar op het rechte stuk hebben ze meer vermogen op 1/3e van het gewicht. Dat ligt niet alleen aan ervaring, een motorfiets is gewoon minder snel in bochten. Het record met normale straatauto's is meer dan 30 seconden sneller dan dat met een motorfiets. 

(24-Jul-2025, 10:02 AM)Snoek043 schreef: De gestripte E46 was een M3 overigens, 343 pk als ik me niet vergis maar hij was gekieteld naar een 360-tal paarden.  Rolkooi, we droegen beide een racehelm en ik herinner me nog dat de chauffeur vroeg of hij het rustig aan moest doen of volledig los mocht gaan.  Ja, dat laatste natuurlijk. 
Bij een rolkooi is een racehelm is een noodzakelijk kwaad. Ook op het circuit ben ik niet erg enthousiast over helmen. Rug- en nekletsel zijn bijna gegarandeerd met de krachten die vrij komen in een auto, hersenletsel is zeker niet onwaarschijnlijk. Je hoofd is zonder helm al zwaar genoeg.

Enige uitzondering daarop zou zijn bij toepassing van een restrictor (bijv. HANS), maar dat mag op de Ring alleen op trackdays, omdat je minder makkelijk achter je kan kijken (voor degenen die dit niet weten: formeel gezien is de Nordschleife een openbare tolweg zonder snelheidslimiet).

(24-Jul-2025, 10:02 AM)Snoek043 schreef: Het verbaast me wel hoeveel jongeren met een snelle wagen rondrijden
Ze hoeven niet te sparen voor de hypotheek - huizen zijn toch onbetaalbaar tegenwoordig Tongue 

(24-Jul-2025, 10:02 AM)Snoek043 schreef: Mijn vader suggereerde een 318CI maar ik wilde echt die 6 cillinder.
En terecht! Als je toch hard gaat moeten werken voor een niet echt snelle BMW kan die beter maar goed klinken. Big Grin 

(24-Jul-2025, 10:02 AM)Snoek043 schreef: Beide wagens hadden ook al redelijk wat kilometers op de teller en na een tijd besef je dat je aan het werken bent om te blijven rijden met een auto.  En dat was dan geeneens een 330 of M3.
M3 is andere koek, maar ik vermoed dat het verschil in kosten tussen een 320i en een 330i maar weinig verschillen. In die tijd waren beide zescilinders, onderdelen zijn dan vaak uitwisselbaar, en verbruik ook.
Ondanks dat de zescilinders nu schaarser zijn is het nog steeds wel deels zo. Een goede bekende rijdt een 340i van 2018, dat is gewoon een heel betrouwbare auto. Sinds we hier overdag nog maar 100 mogen gaat hij er prat op dat hij meestal zuiniger dan 1:14 rijdt. Steek je echter de grens over, dan wordt dat verbruik een heel ander verhaal.

Overigens had ik nú eigenlijk in Nürburg moeten zijn, want het was de bedoeling dat ik vandaag ging rijden op de Ring. Met de fiets, voor de duidelijkheid - er zijn daar regelmatig wandel- en fietsdagen. 
Echter is het flauwe gedoe daar helaas ook toegeslagen; ligfietsen en velomobielen mogen alleen op de GP-track, niet meer op de Nordschleife. Dit heeft volgens de organisatie te maken met de zichtbaarheid... wat een onzin. Ik doe nog pogingen om de organisatie te bewegen de regels voor de toekomst aan te passen, aangezien dit voor mij niet leuk is, maar ik kan nog een keer de racefiets pakken. Voor een handbiker met een handicap is dit gewoon discriminatie. Met een aangepaste auto mag je ook gewoon de baan op, want die zijn legaal om op de weg te rijden. Met een ligfiets die legaal is voor op de weg is dat dan ineens anders ofzo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Snoek043 , Willeke_IGKT

Berichten in dit topic
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door 365cycle - 23-Jul-2025, 12:25 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door Snoek043 - 23-Jul-2025, 01:03 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door LigZeeuw - 23-Jul-2025, 01:38 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door ZoefZoef - 23-Jul-2025, 02:02 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door 365cycle - 23-Jul-2025, 02:32 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door Snoek043 - 23-Jul-2025, 02:59 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door ZoefZoef - 23-Jul-2025, 03:31 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door melle z - 23-Jul-2025, 03:42 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door 365cycle - 23-Jul-2025, 05:25 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door Jeroen S - 24-Jul-2025, 07:55 AM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door Snoek043 - 24-Jul-2025, 10:02 AM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door 365cycle - 24-Jul-2025, 12:50 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door Snoek043 - 24-Jul-2025, 02:34 PM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tjonge, dat was een ...TimSch — 11:46 AM
Nou toeteren leek ec...Hardloper — 11:34 AM
Ik krijg steeds meer...Jeroen S — 10:44 AM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Onze Oosterburen rek...Jeroen S — 10:38 AM
Als ik een hoofdte...Wim -de roetsende — 07:56 AM
Een paar keer bell...365cycle — 02:38 AM
Een paar keer bellen...TvWijk — 10:15 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ow ja! Helemaal verg...TimSch — 09:08 PM
Komen jullie ook wel...Hardloper — 08:07 PM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Gezien je laatste ...Thijs OO — 07:50 PM
Als iedereen zic...Niels van der Wal — 07:28 PM
Ik ben blij dat ik n...TimSch — 07:04 PM
Als iedereen zich ...datakneder — 06:12 PM
Laat ik deze maar we...365cycle — 05:27 PM
Iemand die met >...365cycle — 03:04 PM