Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsers praten over auto's en Autorijden.
Ik heb laatst voor het eerst een koersfiets gezien die effectief een spiegel had, onderaan onder het stuur zodat ie met naar beneden kijken achteruit kon zien. Op een ligfiets is een spiegel eigenlijk een must, daar is fysiek achteromkijken een stuk moeilijker dan op een klassieke fiets.

Iets wat ikzelf ervaar als "verbetering" als automobilist: zorg dat je genoeg gefietst hebt voor je voor je rijbewijs gaat, dan begrijp/verwacht je beter wat fietsers (kunnen) doen en kan je er beter rekening mee houden. Ik fiets al van kinds af aan veel, en dat helpt me echt om er ook bewust rekening mee te houden als ik eens met de auto aan het rijden ben. Ik zie nu veel te veel mensen die op een oversteekplaats gaan staan, ook al is het duidelijk dat je moet stoppen voordat je erover bent. Dan ben je in fout volgens de regels (zeker in BE, wellicht ook in NL) en houd je onnodig fietsers op.

Als je even moet wachten bij een kruising of rotonde kan het zijn dat er intussen fietsers zijn die je weer inhalen op het fietspad, ook dat wordt regelmatig "vergeten". Spiegels gebruiken en enige tijd voor het kruispunt al opletten of je fietsers ingehaald hebt kan veel doen Wink Daar staat tegenover dat fietsers die heel snel op het fietspad zijn er ook rekening mee moeten houden dat ze zo onverwacht kunnen opduiken en veel kans hebben om gemist worden bij het checken. Vertragen bij dit soort situaties en kijken naar wat de chauffeur in de auto doet is belangrijk.

Ook fietspadparkeren komt regelmatig voor (mag nooit in BE, het valt in de grensstreek vooral op dat Nederlanders soms vreemde parkeerplaatsen uitvinden maar ook Belgen kunnen er soms wat van) en als de weg voor de auto's slecht is kom ik er ook regelmatig tegen op het fietspad als ze de mogelijkheid hebben, "omdat dat beter" rijdt (deze situatie qua infrastructuur is zeldzaam, maar als het gebeurt...). Ook zie ik regelmatig automobilisten die alleen maar kijken naar ander autoverkeer en dat ze het fietspad niet checken of alles dat geen auto of groter is lijken te negeren. Ik erken dat je met soms iets over het hoofd kan zien, maar dikwijls zie ik gewoon dat er zelfs niet gekeken wordt. Het is overigens zo dat dit mij per kilometer ongeveer even dikwijls overkomt met de klassieke fiets als met de VM.

Je merkt soms ook wel dat fietsen lang niet zo serieus wordt genomen als autorijden aan het taalgebruik. Heel dikwijls wordt als er gesproken wordt over "het verkeer" enkel het autoverkeer bedoeld, alsof andere weggebruikers geen verkeer zijn. Dit merk je dikwijls bij berichtgeving over vertragingen of omleidingen die regelmatig enkel voor auto's gelden. Veel mensen zien fietsen vooral als iets recreatief en niet als functioneel en dat als je recreatief bezig bent je ook wel tijd hebt om even te wachten voor jou als functionele weggebruiker (wie is nog voor de lol met de auto onderweg tijdens de spits?) Ook dat soort houding is een deel van waarom er soms zo "slordig" wordt omgegaan met fietsverkeer.

Fietsers zelf zijn ook zeker niet heilig, dat ligt soms aan de opvoeding/mentale houding van de fietser zelf (denk hierbij aan de stereotiepe fatbiker/scholier), en bij de snellere fietsers (op spierkracht) ook aan de adrenaline en/of cortisol (deze stressgerelateerde hormonen komen vrij bij grotere inspanningen en verklaart waarom snellere fietsers zich met enige regelmaat arroganter of agressiever gedragen, zoals wielrenners bijvoorbeeld). Het feit dat fietsers relatief zelden te maken krijgen met handhaving (automatisch kan niet want geen nummerplaat) maakt natuurlijk ook dat ze zich vrijer voelen om de regels losser te interpreteren. Er zijn ook meer fietsers die hun fiets niet goed onder controle hebben (of door te weinig ervaring, of door de ouderdom) en daardoor soms fout omgaan met onverwachte situaties.

Voorbeeld van beter fietspad dat soms geliefd is bij auto's
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , TvWijk

Berichten in dit topic
RE: Fietsers praten over auto's en Autorijden. - door qv-tester - , 10:36 AM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door 365cycle - 23-Jul-2025, 12:25 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door Snoek043 - 23-Jul-2025, 01:03 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door LigZeeuw - 23-Jul-2025, 01:38 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door ZoefZoef - 23-Jul-2025, 02:02 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door 365cycle - 23-Jul-2025, 02:32 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door Snoek043 - 23-Jul-2025, 02:59 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door ZoefZoef - 23-Jul-2025, 03:31 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door melle z - 23-Jul-2025, 03:42 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door 365cycle - 23-Jul-2025, 05:25 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door Jeroen S - 24-Jul-2025, 07:55 AM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door Snoek043 - 24-Jul-2025, 10:02 AM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door 365cycle - 24-Jul-2025, 12:50 PM
RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - door Snoek043 - 24-Jul-2025, 02:34 PM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zo, sleuteldag vanda...365cycle — 01:06 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Snap niet wat je bed...365cycle — 12:53 AM
En even ligfietsgere...ZoefZoef — 12:20 AM
Beste reizigers
Als je tegenwoordig ...Willeke_IGKT — 12:15 AM
Beginnende ligfietser
Bedankt allemaal voo...SeulementDix — 11:34 PM
Beste reizigers
Vervelend... maar aa...365cycle — 10:31 PM
in een sociaal iso...365cycle — 10:30 PM
..mn bloempotten die...ZoefZoef — 09:31 PM
Beste reizigers
De laatste tijd reis...Bart Verbeek — 08:54 PM
Ik alweer niet gefie...Willeke_IGKT — 08:46 PM
in een sociaal isole...melle z — 08:35 PM
Beginnende ligfietser
Mijn tip is om de zi...Martin van Mourik — 08:11 PM
Inhalen op fietspad-3 breed
Geen claxon? Die z...Hardloper — 08:07 PM
Beginnende ligfietser
Ik doe mijn woon-wer...Bob Hagendijk — 07:53 PM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Voorbeeld van be...TvWijk — 07:36 PM
Beginnende ligfietser
Welkom Martine! Le...365cycle — 02:53 PM
Inhalen op fietspad-3 breed
Die komt mij niet ...365cycle — 02:51 PM