, 08:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:38 PM door Martin van Mourik.)
Als jouw veerdemper lijkt op die van mijn Challenge Hurricane van rond 2000, dan is het een rond ding met een zware metalen veer er omheen, en een grote platte moer die over een schroefdraad rond de demper loopt. Bij mij zit die moer boven de veer, als ik de moer omlaag draai dan duwt deze de demper uit de veer en komt de zitting hoger te staan, als ik de moer omlaag draai zakt de demper wat verder in de veer en komt de zitting lager te staan.
Bij mijn fiets was de demper versleten, er zat niet genoeg druk meer in, en dat werd steeds erger. Het gevolg is dat je zitting bij hobbels op en neer veert zonder dat het veren gedempt wordt. Bij ongelijkheden in het wegdek stuiter je dan onvoorspelbaar op en neer, en dat maakt je balans houden moeilijker.
Mijn veerdemper was voor zover ik kon nagaan niet bij te vullen, het ding was dus versleten en zou vervangen moeten worden. Toen ik in webwinkels keek wat een vervangend onderdeel zou kosten schrok ik me een hoedje, met prijzen beginnend rond de tweehonderd euro kon ik zo meer dan de helft investeren van wat ik voor de hele fiets had uitgegeven, of ook het dubbele van de fiets voor een luxe onderdeel. Ik heb toen eerst maar eens geprobeerd hoe het zou zijn zonder vering. Ik heb van twee lagen dik multiplex een houten blok gemaakt met een gat in het midden zodat het net als de metalen veer strak om de demper heen paste, en de metalen veer door dat houten blok vervangen. Van silokonenrubber heb ik een paar ringen geknipt en tussen de twee lagen multiplex gedaan, met het idee dan een klein beetje demping te hebben voor piekbelastigen.
![[Afbeelding: 2025-07-27-veerdemper-a.jpg]](https://i.postimg.cc/c1hC8MrF/2025-07-27-veerdemper-a.jpg)
![[Afbeelding: 2025-07-27-veerdemper-b.jpg]](https://i.postimg.cc/wTBv5yNg/2025-07-27-veerdemper-b.jpg)
Als ik mijn fiets optil dan hangt de achtervork aan die twee tiewraps. Deze heb ik inmiddels een keer moeten vervangen.
Ik vond het uitschakelen van de vering een flinke verbetering. Ik kon harder fietsen doordat een deel van mijn trapkracht niet meer verloren ging in een meeverende zitting. Ik kon ook trefzekerder sturen en balans houden doordat ik niet meer in de zitting op en neer waggelde of stuiterde bij oneffenheden in het wegdek. Ik heb het zo gehouden, en wil geen vering meer.
Ik vermoed dat ik helemaal in het begin toen ik op mijn ligfiets moest leren rijden beter af geweest was zonder de vering. Als de vering in nieuwstaat was geweest was het misschien weer een ander verhaal, maar met een versleten stuiterende vering zonder demping leren ligfietsen is denk ik moeilijker dan zonder vering.
Bij mijn fiets was de demper versleten, er zat niet genoeg druk meer in, en dat werd steeds erger. Het gevolg is dat je zitting bij hobbels op en neer veert zonder dat het veren gedempt wordt. Bij ongelijkheden in het wegdek stuiter je dan onvoorspelbaar op en neer, en dat maakt je balans houden moeilijker.
Mijn veerdemper was voor zover ik kon nagaan niet bij te vullen, het ding was dus versleten en zou vervangen moeten worden. Toen ik in webwinkels keek wat een vervangend onderdeel zou kosten schrok ik me een hoedje, met prijzen beginnend rond de tweehonderd euro kon ik zo meer dan de helft investeren van wat ik voor de hele fiets had uitgegeven, of ook het dubbele van de fiets voor een luxe onderdeel. Ik heb toen eerst maar eens geprobeerd hoe het zou zijn zonder vering. Ik heb van twee lagen dik multiplex een houten blok gemaakt met een gat in het midden zodat het net als de metalen veer strak om de demper heen paste, en de metalen veer door dat houten blok vervangen. Van silokonenrubber heb ik een paar ringen geknipt en tussen de twee lagen multiplex gedaan, met het idee dan een klein beetje demping te hebben voor piekbelastigen.
![[Afbeelding: 2025-07-27-veerdemper-a.jpg]](https://i.postimg.cc/c1hC8MrF/2025-07-27-veerdemper-a.jpg)
![[Afbeelding: 2025-07-27-veerdemper-b.jpg]](https://i.postimg.cc/wTBv5yNg/2025-07-27-veerdemper-b.jpg)
Als ik mijn fiets optil dan hangt de achtervork aan die twee tiewraps. Deze heb ik inmiddels een keer moeten vervangen.
Ik vond het uitschakelen van de vering een flinke verbetering. Ik kon harder fietsen doordat een deel van mijn trapkracht niet meer verloren ging in een meeverende zitting. Ik kon ook trefzekerder sturen en balans houden doordat ik niet meer in de zitting op en neer waggelde of stuiterde bij oneffenheden in het wegdek. Ik heb het zo gehouden, en wil geen vering meer.
Ik vermoed dat ik helemaal in het begin toen ik op mijn ligfiets moest leren rijden beter af geweest was zonder de vering. Als de vering in nieuwstaat was geweest was het misschien weer een ander verhaal, maar met een versleten stuiterende vering zonder demping leren ligfietsen is denk ik moeilijker dan zonder vering.