30-Jul-2025, 12:13 PM
(30-Jul-2025, 11:00 AM)Wim -de roetsende schreef:In de stad waar ik inkopen doe fietst al 3 jaar een vrouw van rond de 60 jr, en rond de 1.60 m lang rond met een fatbike met duimengas, ook in de winter.(30-Jul-2025, 09:03 AM)365cycle schreef: Een fatbike... Ding is zonder motor amper vooruit te krijgen, gewoon echt inefficiënt (dat dus met mijn vermogen),
Klopt, ik had een leerling op school die meeging op kamp met zo'n fatbike of zoals ik het noem: een vetbuik. Hij was ook echt de enige op onze school die zo'n ding had.
Hij mocht van mij meefietsen, maar dan wel zonder ondersteuning.
Het is ongeveer 6km fietsen. Hij heeft het gered, maar het was echt geen feest voor hem. Over een spoorwegovergangmoest ik hem zelfs even duwen. Dat was waarschijnlijk één van de gênantste dingen die hij ooit in zijn leven had meegemaakt.
Toch heb ik hem later een mooi compliment gegeven, want hij heeft het dus wel gedaan en gehaald.
Moraal van dit verhaal: Je kunt met een fatbike fietsen, maar niet ver, ook niet hard en het is zeker geen pretje.
En ik begrijp wel waarom, bij sneeuw en op kasseien zijn dikke banden een voordeel, en ze zit niet zo hoog, geeft misschien een veiliger gevoel, dan kan de prijs ook nog een rol spelen, in iedergeval, het is haar keuze van mobiliteit, als zij zich daar goed bij voelt moet ze dat gewoon doen, gaat verder niemand iets aan.