, 07:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:06 PM door PlantageBohémien.)
(30-Jul-2025, 05:45 PM)Wim -de roetsende schreef:(30-Jul-2025, 12:13 PM)PlantageBohémien schreef: een vrouw van rond de 60 jr, en rond de 1.60 m lang rond met een fatbike met duimengas, ook in de winter.
En ik begrijp wel waarom, bij sneeuw en op kasseien zijn dikke banden een voordeel, en ze zit niet zo hoog, geeft misschien een veiliger gevoel, dan kan de prijs ook nog een rol spelen, in iedergeval, het is haar keuze van mobiliteit, als zij zich daar goed bij voelt moet ze dat gewoon doen, gaat verder niemand iets aan.
Goed voorbeeld en het klopt dat het mij ook niets aan gaat. Ik heb niet eens die wens.
Het heeft echter weinig van doen met mijn voorbeeld.
Ik heb het over een volledig gezonde jongeman van 11 jaar die door een slechte beslissing van zijn ouders (Nee, we laten jouw gewone fiets niet meer repareren, maar we kopen een Fatbike van ruim €1000,-) nu op z'n Fatbike rondrijdt.
Prima, maar als je met school ergens heen gaat, dan doe je dat net als de andere kinderen gewoon fietsend.
Dat Fatbike gedoe heb ik nooit zo gevolgd, ik wist ook niet dat daar geen leeftijd grens is, waarom heeft de regering dat niet geregeld? maar als ik goed begrijp hebben die ouders die bike legaal gekocht, en mag die jongen die bike legaal gebruiken met ondersteuning op de openbare weg?
(30-Jul-2025, 01:57 PM)365cycle schreef: ........en dat een fatbike kopen geen vrije keuze is. Het is met succes aan de jeugd opgedrongen door marketeers, en het beperkt hun vrijheid op meerdere manieren:
- De fiets is slechter fietsbaar met de ondersteuning uit
- Er is geen enkele kracht nodig om vooruit te komen, dus de conditie van de jeugd gaat erop achteruit
Ik geloof niet in de overlast door de fatbike "plaag", maar zie het niet als vrije keuze, en ze maken de leefwereld van onze toekomstige volwassenen kleiner.
Juist.
Binnen bepaalde groepen jongeren MOET je gewoon zo'n ding hebben. Daar komen ze blijkbaar niet onderuit.
(, 04:13 PM)PieterTrapt schreef: Laten we niet vergeten dat wij een uitzondering zijn, de meeste mensen houden helemaal niet van bewegen. Vandaar dat vrijwel elke innovatie ons MINDER laat bewegen. De handgrasmaaier werd verdrongen door de elektrische grasmaaier, en die door de robotmaaier. Koffiebonen malen werd snelfilterkoffie, werd Nespresso-cupjes. Steeds makkelijker!In Nederland heb ik vrienden van mijn leeftijd, die hebben met z'n twee 4 auto's voor de deur staan, allebei een invaliden parkeerkaart, want dan hoef je minder te lopen, ik heb al eens voorgestelt een van Raam 3 wieler over te nemen, nou, de reactie was net als je een rooker voostelt te stoppen met roken, die mensen willen ook niet zien dat op een dag autorijden voorbij kan zijn.
Op het werk net zo. Een dokter tuurt naar beeldschermen, de parkeer-BOA loopt geen rondes meer, maar zit op zijn kont in een camera-auto, of zit in een kantoorstoel naar een scherm te kijken. De fabrieksarbeider is nu een operator, die, jawel, op een stoel zit en naar beeldschermen kijkt.
Op mobiliteitsgebied werd het lopen vervangen door de auto en de fiets. En nu wordt de fiets in rap tempo vervangen door een voertuig met een elektromotor (e-bike en fatbike). Ook zondagse fietstochtje ontkwam er niet aan, want van gewoon fietsen wordt je moe en dat vinden veel mensen zeer vervelend. Inspanning, bah.
Ik ben zelf meestal die uitzondering die de trap neemt ipv de lift. Die op de fiets naar het feestje gaat (25 km heen, 25 terug). Ik word chagerijnig als ik de hele dag stil moet zitten. Maar daarmee ben ik een uitzondering.