01-Aug-2025, 08:24 AM
Natuurlijk, de essentie van marketing is om iets zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren, om zoveel mogelijk mensen heel hebberig te maken.
Maar, een gekwantificeerde uitspraak doen van +15% sneller ruikt wel erg sterk naar misleiding. Zelfs al zou de race 15% minder vermogen vragen dan de MK1 (bij welke snelheid? op een vlakke weg? bij welke banden en rijders gewicht?) dan nog betekent 15% efficiënter niet ook 15% sneller.
Dat die 15% ook nog eens komt van een dubieuze meting (niet 1 vermogensmeter gebruikt maar 2 verschillende, en niet gemeten bij constante snelheid), door 1 persoon aan 1 fiets mét daarbij ook nog die hartslagdata die bewust genegeerd wordt (en een ander verhaal vertelt) maakt het verhaal er niet beter op.
Maar, een gekwantificeerde uitspraak doen van +15% sneller ruikt wel erg sterk naar misleiding. Zelfs al zou de race 15% minder vermogen vragen dan de MK1 (bij welke snelheid? op een vlakke weg? bij welke banden en rijders gewicht?) dan nog betekent 15% efficiënter niet ook 15% sneller.
Dat die 15% ook nog eens komt van een dubieuze meting (niet 1 vermogensmeter gebruikt maar 2 verschillende, en niet gemeten bij constante snelheid), door 1 persoon aan 1 fiets mét daarbij ook nog die hartslagdata die bewust genegeerd wordt (en een ander verhaal vertelt) maakt het verhaal er niet beter op.