Veertig jaar geleden had een oom van mij een Nissan Patrol - toch min of meer dezelfde categorie. Maar, hij was een van de zeldzame beroepsgroepen met een zinnig gebruiksdoel voor zo'n bakbeest - daarom had hij er ook al een toen ze nog relatief zeldzaam en prijzig waren. Hij was namelijk veearts, en dan moet je nog wel eens een weilandje door akkeren, of misschien een schaapje of kalf meenemen. En, dat gebruik zag je onmiskenbaar aan zijn auto af...
De laatste jaren rijden er wel heel veel rond, en dat terwijl er steeds minder veeartsen nodig zijn (er zijn ~25% minder koeien in Nederland dan 40 jaar geleden). Voor het vervoeren van zware ladingen door ruig terrein zijn er veel capabelere (doch minder hippe) oplossingen bij de firma Zetor te krijgen. Tegelijkertijd lijkt een verpletterende meerderheid van die bakbeesten altijd in showroomstaat te zijn. Zelfs op de laadklep geen enkel krasje vind ik toch wel een vrij sterke aanwijzing van ehm... oneigenlijk gebruik.
De oplossing is natuurlijk doodsimpel: als het gebruikt wordt als persoonswagen ('luxe wagen', in sommige delen van het land), beprijs hem dan als een persoonswagen. Want dat ze in de wegenbelasting met een grijs kenteken nauwelijks duurder zijn dan een Aygo, stoort me nog iets meer dan de stickertjes met 'fuck fuel economy' die er ook wel eens op prijken. Horken met behoefte een een potentie projectie object zullen er altijd zijn, maar als samenleving moeten we dat zeker niet aanmoedigen.
De laatste jaren rijden er wel heel veel rond, en dat terwijl er steeds minder veeartsen nodig zijn (er zijn ~25% minder koeien in Nederland dan 40 jaar geleden). Voor het vervoeren van zware ladingen door ruig terrein zijn er veel capabelere (doch minder hippe) oplossingen bij de firma Zetor te krijgen. Tegelijkertijd lijkt een verpletterende meerderheid van die bakbeesten altijd in showroomstaat te zijn. Zelfs op de laadklep geen enkel krasje vind ik toch wel een vrij sterke aanwijzing van ehm... oneigenlijk gebruik.
De oplossing is natuurlijk doodsimpel: als het gebruikt wordt als persoonswagen ('luxe wagen', in sommige delen van het land), beprijs hem dan als een persoonswagen. Want dat ze in de wegenbelasting met een grijs kenteken nauwelijks duurder zijn dan een Aygo, stoort me nog iets meer dan de stickertjes met 'fuck fuel economy' die er ook wel eens op prijken. Horken met behoefte een een potentie projectie object zullen er altijd zijn, maar als samenleving moeten we dat zeker niet aanmoedigen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'