(31-Jul-2025, 08:37 PM)Hardloper schreef: [...]
Ze wonen in een nieuwbouwwijk met beperkte parkeerruimte. In plaats van een bakfiets te kopen, is er een tweede auto gekomen. Als daar in de straat paar feestjes zijn, dan denk ik dat heel de buurt een rommeltje is door alle auto's die geparkeerd zijn.
[...]
Tja, '30s wijken hebben vaak ruimte genoeg voor parkeren op eigen terrein, maar veel mensen doen dat niet omdat de oprit "iets" te smal is. (Soms sowieso, soms tov de te dikke auto's).
De wijken uit de '60s en '70s hebben vaak van die pleinen met garageboxen. Als je dan de oorspronkelijke bouwvergunningaanvraag bekijkt dan staat er als antwoord op de vraag "Waar worden automobielen geparkeerd?" "In garageboxen". Ondertussen wordt in 90% van die boxen geen auto geparkeerd en staan die straten compleet volgeparkeerd.
Dan heb je de '80s en '90s wijken veelal zonder garageboxen, en vanaf de bouw met parkeervakken aan de straat. Maar niet berekend op 2 auto's per huis... dus ondertussen ook compleet volgeparkeerd.
Dan heb je ook nog de wijken met aangebouwde garages naast het huis... die ondertussen veelal illegaal bij het huis zijn betrokken (en dan naar de rijdende rechter omdat men geluidsoverlast uit de garage van de buurman ervaart) waar dus ook geen auto's meer geparkeerd worden.
Dan van recenter datum zijn de huizen die bij de bouw de verplichting hadden autoparkeerplekken op eigen terrein te maken... maar men vergeten is daar een kettingbeding en boeteclausule aan te hangen... en die plekken zijn dus deels ook verdwenen.
Bij de vrije kavels hier in de buurt (160-1000 m2) zit een verplichting voor twee autoparkeerplekken op eigen terrein, en voor de kavels meer richting centrum ben je ook direct uitgesloten van een voordelige parkeervergunning aan de straat. Soms is zelfs de afmeting verplicht, hier dan 2,5x5,5m
Het is lastig dit probleem nu nog fatsoenlijk aan te pakken. Dat op publiek terrein parkeren had direct vanaf het begin niet gedoogd moeten worden.
Een stadje verderop hier wordt er gigantische heibel gemaakt over uitbreiden van de "betaald parkeren" zone. Iedereen op z'n teentjes getrapt natuurlijk. Maar zelfs in de vakanties (dus zonder auto's van bezoekers van nabijgelegen scholen en kantoren enzo) staat die wijk al voor 99% volgeparkeerd, zijn de straten defacto allemaal "enkel spoor" en is ook 99% van het autoverkeer van automobilisten die een parkeerplek zoeken..
(31-Jul-2025, 09:00 AM)Atrike schreef:(30-Jul-2025, 05:45 PM)Wim -de roetsende schreef: Binnen bepaalde groepen jongeren MOET je gewoon zo'n ding hebben. Daar komen ze blijkbaar niet onderuit.
Dat was vroeger met de brommer niet anders. Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat de brommerjeugd die herrie makende en stinkende dingen heeft ingeruild voor een fatbike.
Dat dus.
Dat de <16 jaar er dan nu ook op rijdt is grotendeels te wijten aan die helmplicht voor de snorscooter. Kunnen we nu concluderen dat het invoeren van die helmplicht voor snorscooters juist tot meer hersenletsel heeft geleid?