Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe iets aan pijn aan de kuiten doen?
(, 08:25 PM)Hoekie schreef: Sinds ik weer zes dagen van de week op pad ben, heb ik snel last van de kuiten. Ze gaan zeer doen en lijken zo strak als een snaar te staan en zo kunnen scheuren.
De rest wil door behalve de kuiten. En gun ik mezelf geen (voldoende) rust. Is er een manier om minder snel last van de kuiten te hebben?

Iets van strekken?
Langere warming up?
Zalf?
Iets anders?

Wat zegt jullie ervaring?

Dit kan een serieus probleem worden; je hebt het risico van spierscheuring of zweepslag.
Als je blijft fietsen, doe dan geen explosieve inspanningen. Dit zet een grote kracht op de spieren die ze op dit moment misschien niet aan kunnen. Fiets ook met een hoge trapfrequentie; een hogere frequentie zet minder kracht op de spieren. (als je even snel blijft fietsen)

Wat je kan doen is strekken en masseren. Nu veel, maar als ze weer ontspannen zijn regelmatig. Spieren hebben bij regelmatige inspanning onderhoud nodig, anders worden ze stram en verkorten ze.

Masseren:
Masseer zowel de grote kuitspier als ook de kleine kuitspier en ook de hamstring. De hamstring is slecht doorbloed; schade hier is hierom ernstig. Masseren zorgt voor doorbloeding. Doorbloeding is nodig voor het afvoeren van beschadigd weefsel en het aanvoeren van herstelmateriaal. Gebruik eventueel tijgerbalsem; ook het warmte effect zorgt voor betere doorbloeding, al is het effect van masseren veel groter.

Strekken:
Strek statisch; als je gaat veren maak je scheurtjes in je spieren, wat een scheur kan worden. (Bovendien worden scheurtjes littekens, wat juist weer voor stijvere spieren zorgt.)
Strek de hoge kuitspieren door in looppas te gaan staan en je been recht te houden (eerst links, dan rechts). Duw je hak in de grond en naar hang naar voren. Doe dit stevig; ongeveer 20 seconden en wissel van been
Strek de lage kuitspier door en looppas te gaan staan en door te zakken op je achterste been. De hak van dit been duw je weer de grond in. Ook dit doe je stevig; ongeveer 20 seconden en wissel van been.
Er zijn meerdere manieren om in stand kuitspieren te strekken. Deze pakken net weer een ander deel. Als je ze weet of vindt kunnen ze er achteraan.

[Afbeelding: Rekken-en-strekken-van-de-kuitspieren-2660951995.jpg]

Je kan verder kijken naar traptechniek, de lengte van je bracket, de positie van je fietsplaatjes, je zit/lig houding, etc. Daar heb ik echter minder verstand van; er zijn vast lezers die je hier goed advies over kunnen geven.

Ik strek overigens ook de aanhechting van mijn bovenbenen met de heup. Als deze korter worden door het fietsen geeft dit nl. rugklachten.

Niels, klachtvrij, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie

Berichten in dit topic
RE: Hoe iets aan pijn aan de kuiten doen? - door Niels van der Wal - , 10:55 PM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
L6e-BP... op het fietspad?
Heeft uw fiets 2 v...Hardloper — 01:36 PM
[Verkocht] stalen bagagedrager
Verkocht, mag op slo...De tovenaar — 10:54 AM
Dan zou ik drie acht...LigfietsWilsum — 10:49 AM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Ondanks dat ze dacht...Hardloper — 10:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als ik het echt ...Hardloper — 10:32 AM
Ik lees dat de wette...Hardloper — 10:28 AM
De schoenplaatjes ku...Raptobrikker — 09:12 AM
Ik strek overig...Niels van der Wal — 08:16 AM
Ik strek ove...Josligfiets — 11:36 PM
Toen ik de DF kocht ...Gideonaut — 11:15 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Ik ben blij om te ho...Jeroen S — 11:06 PM
Naast de warming up,...Jeroen S — 10:56 PM
Sinds ik weer zes d...Niels van der Wal — 10:55 PM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Ben, Mijn vrouw en i...Jeroen S — 10:38 PM
Een kolomboor is wel...melle z — 10:37 PM
Voor jou een test je...Willeke_IGKT — 10:15 PM
Maar dat kan toch no...Coen__ — 09:43 PM