, 08:16 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 01:11 PM door Niels van der Wal.)
(15-Aug-2025, 11:36 PM)Josligfiets schreef:(15-Aug-2025, 10:55 PM)Niels van der Wal schreef: Ik strek overigens ook de aanhechting van mijn bovenbenen met de heup. Als deze korter worden door het fietsen geeft dit nl. rugklachten.
Niels, klachtvrij, van der Wal
Hoe dit je dit? Wil ik graag weten om te kijken of ik er baat bij zou hebben.
Groet
Het gaat om de pezen die de aanhechting tussen de heup en de grote beenspier vormen. Bij veel fietsen worden deze korter en trekken de heup krom. Dit geeft rugklachten. Doel van strekken is ze ontspannen en lang te houden.
Wat ik iedere ochtend doe, is op 1 been staan, je lang maken, (voor je balans en je houding van belang), de zool van je losse voet naar je achterwerk brengen en je voet aan de bovenkant vastpakken (als het kan met 2 handen). Een beetje het idee zoals je een bierflesje vasthoud. In het begin is dit lastig ivm balans.
Het strekken doe je door je voet omhoog te trekken/duwen, je knieën naast elkaar te houden (van belang; je knie wijst dan naar de grond en je strekt de spier/pees waar het om gaat) en je heup naar voren te duwen en je lang te maken. (visueel sta je dan recht). Dit houd je 20 seconden vast en wisselt dan van been.
Je ziet wielrenners dit soms zittend op de fiets doen.
![[Afbeelding: maxresdefault-2058288633.jpg]](https://i.postimg.cc/D8FM3v5t/maxresdefault-2058288633.jpg)
Niels, 1.80 m, van der Wal
De verrijking zit in de beperking