(8 uren geleden)Wim -de roetsende schreef:(, 10:26 PM)LigfietsWilsum schreef: .........het kernprobleem (het opvoeren van fatbikes, illegale import en onacceptabel gedrag op fatbikes) niet wordt geadresseerd.
Aldus de fietsersbond. En ik ben het met ze eens.
Vooral dat onacceptabele gedrag vind ik heftig.
De bestuurders van een fatbike lijken wel boven de wet te staan. Ze rijden echt overal. In het voetgangersgebied, op de stoep, op het zebrapad, op het gedeelte van de weg dat voor auto's is bedoeld, enz. enz.
(...)
Eigenlijk vindi k het vooral opvallend dat er zoveel consternatie is over dan onacceptabele gedrag. Maar misschien is dat mede omdat ik het hier veel minder zie (nog steeds schat ik dat hier misschien één procent van de fatbikes substantieel te hard rijdt, en dat terwijl ik in gebied verkeer waar opvoeren 'loont' - in de polder heb je lange rechte stukken waar echt wat tijdwinst te behalen is).
Maar even los bekeken:
Fietsen in voetangersgebied: Doet een wereld aan fietsers. Ik ook met enige regelmaat. Met aangepaste snelheid (als het druk is), maar daar wordt het formeel niet meer of minder illegaal van.
Fietsen op de stoep: Doet een wereld aan fietsers. Ik ook, zij het zelden. Vaak is het een oplossing voor de zoveelste 'fuck-de-fietser-situatie' die uit naam van verkeersveiligheid is bedacht. Eergister nog heb ik bij Havelte mogen wachten voor zeker 50+ auto's die uit drie richtingen voorrang op mij hadden (terwijl ik daar eigenlijk helemaal de weg niet over wilde, maar het moest...). Had ik daar die wachttijd kunnen elimineren door even een (leeg) trottoir mee te pakken, dan had ik dat zonder enige wroeging gedaan. Hier in het dorp is een situatie op een redelijk doorgaande route waarin je ongeveer 30 meter kunt afsnijden door stoep-op-parkeerplaats-over-stoep-af te gaan. Illegaal, maar wordt erg stuctureel gebruikt door zeker de helft van de fietsers. Naar mijn indruk vooral de tragere fietsers (huisvrouwen met boodschappen enzo), wellicht omdat zij niet hoeven te remmen voor het stoep-op-stoep-af?
Fietsen op het zebrapad: Er is hier aan het einde van de straat een woonerf wat uitkomt op een zebrapad naar twee lokale bassischolen toe. De meeste kinderen stappen op (of, toegegeven, net ervoor. Hangt misschien af van welke meester er op het plein toekijkt?) het zebrapad wel af. Tsja, wederom situationeel begrijpelijk fout gedrag.
Fietsen op het gedeelte van de weg dat voor auto's is bedoeld: Deze snap ik niet zo goed. Fietsen buiten de fiets-suggestie-strook? Dat mag gewoon, en jazeker, doe ik ook (wanneer ik niet alleen fiets). Vooral omdat de overgang (van grijs-naar-rood-asfalt) vaak dringend aan reparatie toe is.
Is, samenvattend, niet de conclusie dat de fatbikers meer ruimte op de weg gebruiken (opeisen?) dan hen toekomt?
Dat is dan toch min of meer dezelfde klacht die al jaren over wielrenners wordt geuit? (En, evenzo, deels terecht).
Maar, is dat niet een klacht die evenzo van toepassing zou kunnen zijn op de vrij fors gedeelte van de automobilisten? En echt niet alleen de Dodge RAM, SUV en BMW-rijders, al zijn dat ogenschijnlijk de fatbikers onder de automobilisten. Maar hoeveel automobilisten in beschaafdere modelletjes zijn er intrinsiek geneigd zich aan de geldende maximumsnelheid te houden?
Ik ken er precies één.
Eentje. Uno. Enkelvoud.
Veel minder dan 1% van de automobilisten die ik ken.
Daarmee ook precies helemaal niemand in mijn toch vrij grote familie.
Altijd weer: 'Ach, hier kan dat best'. Tot die ene keer dat dat onverwacht niet kon.
Is er na die twee dodelijke ongelukken met Dodge RAMs in een week tijd al een schim van een fluistering van een suggestie van een proefballonnetje in media of politiek om die overbodige milieuvervuilende ondingen aan banden te leggen?
Niet?
Waarom accepteren we zoveel meer van koning auto?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'