(14-Mar-2019, 09:03 PM)Westerwolder schreef: Dat was voor mij precies de reden te gaan zoeken naar een 20/20. Ik wil ten alle tijde met mijn voeten bij de grond kunnen.
Ik zoek juist niet naar een 20/20 ligfiets. Vaak hebben die fietsen een korte wielbasis en door het kleine voorwiel erg lichte besturing. Die combinatie geeft vaak een nerveus stuurkarakter. Tevens passen vele standaard onderdelen in die aandrijflijn niet op een 20/20 fiets. Voor mij een ligfiets met tenminste een 26 inch achterwiel en een lange wielbasis waarbij de zitschaal tussen de wielen zit. Dat geeft extra rust en meer comfort. Die wat grotere draaicirkel neem ik voor lief.
De Nazca Fiero met 20/20 inch achterwiel heeft een zithoogte van 44 cm. De Nazca Fuego L met 20/26 met 26 inch achterwiel heeft een zithoogte van 39 cm..
De M5 Shockproof 26/26 inch wielen heeft een zithoogte van 48 cm. De M5 M-racer 26/26 inch een zithoogte van 41 cm.
Piet.
(13-Mar-2019, 11:58 AM)Lobke Honney schreef: Op de fietsen drager natuurlijk. Ik had ergens hier gelezen dat de delen mogen uitsteken op 20 cm iedere kant ? klopt dat.
Artikel 5.18.7 Regeling voertuigen
1 Bij het vervoer van goederen aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, bus of driewielig motorrijtuig, of aan de achter- of voorzijde van een aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet worden voldaan aan de volgende eisen:
a. de goederen moeten deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;
b. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;
c. de lastdrager mag met inbegrip van de goederen niet meer dan 0,20 m buiten de zijkanten van het voertuig uitsteken;
Artikel 5.18.8 Regeling voertuigen
1 De lading van voertuigen en verwisselbare uitrustingsstukken mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
2 Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, moeten uitstekende delen van verwisselbare uitrustingsstukken die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.
3 Het bepaalde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing op lading, verwisselbare uitrustingsstukken of delen daarvan die zich hoger dan 2,00 m boven het wegdek bevinden.