De trommels en de remplaatjes slijten inderdaad op elkaar in. Vanaf de fabriek, dus nieuw zijn de trommels van binnen niet altijd perfect rond. Op het Duitse Forum is er een draadje van speciale Belageinschleifftrommel, in beide maten. Volgens mij gewoon een trommelrem met schuurpapier aan de binnenkant. Die maakt de beide halve maan vormige remblokken helemaal vlak. Je kunt dat zelf ook testen door ze met krijt te kleuren en dan te remmen, Kan ook gewoon met aan het wiel draaien. Daar waar het krijt dan nog zit, heb je een gat, daarnaast een bult. Ook als je blokken erg verglaasd zijn, dus glimmend geworden, dan kun je ze afschuren.
Uiteindelijk is er zoveel materiaal van het blokje afgesleten dat de excenter vast kan blijven zitten. Dan heb in Da Shop, Da boot een opzetstukje wat je op de blokjes naast de excenter kunt zetten, drukt ze weer wat verder uit elkaar.
Velomobiel.nl doet volgens mij het omgekeerde, de trommels van binnen uitschuren.
Het kan zijn dat de combinatie trommel en remblokken in het begin niet helemaal optimaal is omdat maar een deel van de blokken aanligt bij het remmen. Met dat schuren haal je dat verschil eraf. Vergelijk het maar met gewone remblokjes bij een velgrem die niet lekker parallel met de velg staan. Dat remt ook niet ideaal.
Ik heb drie stel wielen met 90 mm trommels die ik zonder problemen tussen beide fietsen kan wisselen. Geen enorme verschillen in het remmen, kan wel zijn dat ik dan even iets moet stellen, maar het was niet zo indrukwekkend dat ik het me kan herinneren. Dus gewoon met het stelschroefje, niet bij de klemschroef.
Uiteindelijk is er zoveel materiaal van het blokje afgesleten dat de excenter vast kan blijven zitten. Dan heb in Da Shop, Da boot een opzetstukje wat je op de blokjes naast de excenter kunt zetten, drukt ze weer wat verder uit elkaar.
Velomobiel.nl doet volgens mij het omgekeerde, de trommels van binnen uitschuren.
Het kan zijn dat de combinatie trommel en remblokken in het begin niet helemaal optimaal is omdat maar een deel van de blokken aanligt bij het remmen. Met dat schuren haal je dat verschil eraf. Vergelijk het maar met gewone remblokjes bij een velgrem die niet lekker parallel met de velg staan. Dat remt ook niet ideaal.
Ik heb drie stel wielen met 90 mm trommels die ik zonder problemen tussen beide fietsen kan wisselen. Geen enorme verschillen in het remmen, kan wel zijn dat ik dan even iets moet stellen, maar het was niet zo indrukwekkend dat ik het me kan herinneren. Dus gewoon met het stelschroefje, niet bij de klemschroef.