11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door PieterTrapt.)
Ik heb sinds een week een nieuwe (gebruikte) Challenge Furai 2 x 24" in huis. Met vering op het achterwiel.
Een heel andere fiets dan mijn ongeveerde 2x20" Challenge Taifun.
De Taifun was mijn eerste ligfiets, ik heb er wel wat te weinig mee gefietst, omdat ik vooral woon-werk fiets, en door de stad bleek de Taifun mij te laag. Het kan natuurlijk, maar het voelt wat onzeker voor me. Dus ik heb er vooral leuke tochtjes mee gemaakt in de weekeinden. De sensatie van een low racer is een kick. Je kan de fiets lekker door de bocht 'gooien'. En objectief gezien ga je ook snel, het is een rappe fiets.
Nu dus de Furai er naast. Voor mijn woon-werk verkeer een perfecte hoogte. Laag genoeg om makkelijk de voeten op de grond te zetten, hoog genoeg voor meer overzicht in stadsverkeer en voor 'contact' met medefietsers. Op de Taifun lig je echt 'onder' je medefietsers, terwijl je vanaf de Furai veel makkelijk oogcontact maakt of even iets kan zeggen. Ik heb er al mee gereden door de stad Groningen, ging prima. Voelde geen moment onveilig.
Ook in het buitengebied is iets hoger zitten wel fijn, vanaf de Furai kijk ik net over heggetjes heen, waar ik vanaf de lagere Taifun weinig zicht heb.
Ik vind de 24" wielen mooi. En 24" wielen, met brede banden plus vering achter, bieden meer comfort dan de ongeveerde 20" wieltjes op m'n Taifun, met van die smalle Kojaks. De Taifun voelt wel sneller. Alles is een compromis natuurlijk: mijn Furai is hoger én het stoeltje staat rechterop. Dus hij is trager. Maar je hebt meer overzicht. Hoe rechterop je zit, hoe makkelijker je opzij kunt kijken.
Op de Taifun heb ik een vast bovenstuur. Dat is lekker stevig, maar wel lastiger met op- en afstappen.
Op de Furai zit nu een open cockpit-stuur. Is wennen. Ik denk dat ik het ga vervangen door een klapstuur.
Een heel andere fiets dan mijn ongeveerde 2x20" Challenge Taifun.
De Taifun was mijn eerste ligfiets, ik heb er wel wat te weinig mee gefietst, omdat ik vooral woon-werk fiets, en door de stad bleek de Taifun mij te laag. Het kan natuurlijk, maar het voelt wat onzeker voor me. Dus ik heb er vooral leuke tochtjes mee gemaakt in de weekeinden. De sensatie van een low racer is een kick. Je kan de fiets lekker door de bocht 'gooien'. En objectief gezien ga je ook snel, het is een rappe fiets.
Nu dus de Furai er naast. Voor mijn woon-werk verkeer een perfecte hoogte. Laag genoeg om makkelijk de voeten op de grond te zetten, hoog genoeg voor meer overzicht in stadsverkeer en voor 'contact' met medefietsers. Op de Taifun lig je echt 'onder' je medefietsers, terwijl je vanaf de Furai veel makkelijk oogcontact maakt of even iets kan zeggen. Ik heb er al mee gereden door de stad Groningen, ging prima. Voelde geen moment onveilig.
Ook in het buitengebied is iets hoger zitten wel fijn, vanaf de Furai kijk ik net over heggetjes heen, waar ik vanaf de lagere Taifun weinig zicht heb.
Ik vind de 24" wielen mooi. En 24" wielen, met brede banden plus vering achter, bieden meer comfort dan de ongeveerde 20" wieltjes op m'n Taifun, met van die smalle Kojaks. De Taifun voelt wel sneller. Alles is een compromis natuurlijk: mijn Furai is hoger én het stoeltje staat rechterop. Dus hij is trager. Maar je hebt meer overzicht. Hoe rechterop je zit, hoe makkelijker je opzij kunt kijken.
Op de Taifun heb ik een vast bovenstuur. Dat is lekker stevig, maar wel lastiger met op- en afstappen.
Op de Furai zit nu een open cockpit-stuur. Is wennen. Ik denk dat ik het ga vervangen door een klapstuur.
Lig: Taifun (2x20"), Furai (2x24") | Fixie: OnOne (2x28") | Vouw: Dahon Bullhead (2x20")