Als ik terugdenk aan mijn jeugd met een gloeilampje als voorlamp,gevoed door een dynamo die dmv van de voorband werd aangedreven. Dat fietste aanmerkelijk zwaarder. Het was maar een enkel draadje dat vaak brak of anders waren er wel problemen met de massa. Toen kwam de HR-dynamo als grote verbetering gespresenteerd, maar die verbtering viel in het niet met de naafdynamo die door SON sterk verbeterd werd, dubbel bedraad en inmiddels LED verlichting voedend. Als ik op de Grashopper fiets dan verbaas ik mij over de grote hoeveelheid licht uit de SON-voorlamp. Echt gigantisch vergeleken met de ietsverlichting uit mijn jeugd. Inmiddels is ook Lithium ion batterij gemeengoed geworden en nu zijn er geen grenzen meer en beginnen we elkaar te verblinden met de fietslampen. Maar herinner ik mij nu goed dat dat ook in mijn jeugd een puntje was. Richt je lamp naar beneden, naar het wegdek en niet recht op de ogen van je tegenligger? Dus zelfs die zwakke lampjes van vroeger konden wel eens hinderlijk worden? En het grootste probleem is dus het richten van de voorlamp recht vooruit ipv naar de grond en dus niet de sterkte?
Groet,
Marco
Groet,
Marco