4 uren geleden
Fel verlichte tegenliggers zijn voor mij nu ook een issue. Een deel van mijn route volgt een oude spoorweg en die loopt dwars door de natuur met veel bomen errond en straatverlichting is er niet. Nu de bladeren aan het vallen zijn is het zo al wat opletten waar het asfalt onder de bladeren zit en waar de berm begint omdat we onder zo'n vlakke hoek kijken. Zolang er geen of normale tegenliggers zijn: niks aan de hand, dan zie ik het wel.
Als ik dan zo'n kieken tegenkom dat de Japanners extra licht probeert te geven wordt het al een heel stuk moeilijker om dat te zien, en dan ga ik wat meer "op het gevoel" rijden, oftewel waar ik zeker weet dat het asfalt zit als ik het niet zie. Jammer voor die verblindende tegenligger, maar dan kan het zijn dat die niet zoveel plaats meer over heeft (fietspad is zo'n 2,5 meter breed). Een enkeling heeft door dat ik moeite heb met het overdreven tegenlicht, maar de meesten snappen de hint toch niet (ik houd mijn hand op een manier die typisch is om tegen fel licht in te kijken of roep "te veel licht!").
Mijn ervaring is dat het doorgaans ligt aan ofwel een slecht lichtbeeld (zaklamp op een fiets) ofwel een te hoog gerichte lamp. De felheid op zich is minder van belang. Er zijn soms gevallen die mij al op honderden meters afstand al echt storen.
Wat overigens echt gevaarlijk is, is een donker geklede, onverlichte voetganger tussen jou en zo'n verblindende tegenligger in. Die rijd je ondersteboven voordat je weet dat ie er is.
Als ik dan zo'n kieken tegenkom dat de Japanners extra licht probeert te geven wordt het al een heel stuk moeilijker om dat te zien, en dan ga ik wat meer "op het gevoel" rijden, oftewel waar ik zeker weet dat het asfalt zit als ik het niet zie. Jammer voor die verblindende tegenligger, maar dan kan het zijn dat die niet zoveel plaats meer over heeft (fietspad is zo'n 2,5 meter breed). Een enkeling heeft door dat ik moeite heb met het overdreven tegenlicht, maar de meesten snappen de hint toch niet (ik houd mijn hand op een manier die typisch is om tegen fel licht in te kijken of roep "te veel licht!").
Mijn ervaring is dat het doorgaans ligt aan ofwel een slecht lichtbeeld (zaklamp op een fiets) ofwel een te hoog gerichte lamp. De felheid op zich is minder van belang. Er zijn soms gevallen die mij al op honderden meters afstand al echt storen.
Wat overigens echt gevaarlijk is, is een donker geklede, onverlichte voetganger tussen jou en zo'n verblindende tegenligger in. Die rijd je ondersteboven voordat je weet dat ie er is.