(10 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Ik vermoed dat de relevantie voor het benoemen van de fatbike is, dat er bij ongelukken met fietsers in verhouding veel fatbikes betrokken zijn. Ik denk dat dit als een bewustwording voor ouders bedoeld is, met name dat fatbikes voor kinderen gevaarlijk zijn en dat dit mee mag spelen in de opvoedende taak.Hoe is dat relevant wanneer de zoveelste fietser platgereden wordt doordat een automobilist geen voorrang verleent?
Zoals eerder hier wel verteld; ik rijd iedere schooldag 2x2 rotondes met een doorlopend fietspad driekwart, iedere rit krijg ik op één van de twee rotondes geen voorrang en moet ik dus remmen. Dit gebeurt dan allemaal binnen schreeuwafstand van 3 scholen met bij elkaar bijna 4000 leerlingen, in veel gevallen door ouders die haast hebben naar de school of naar hun werk.
Als er iets opvoedkundigs vanuit had moeten gaan, had men dus beter de nadruk kunnen leggen op het feit dat automobilisten op rotondes schandalig vaak "vergeten" voorrang te verlenen.
Laten we op dit fietsforum in ieder geval opletten dat we niet aan victim blaming gaan doen. De eerste dode door aangereden te worden door de bestuurder van een fatbike moet namelijk nog vallen.
(10 uren geleden)Niels van der Wal schreef: met name dat fatbikes voor kinderen gevaarlijk zijn
PS: Ik benadruk het nog maar even een keer, want ik merk dat ik er echt een beetje boos van word. Je schrijft letterlijk op dat een fatbike gevaarlijk is voor kinderen. Sorry maar ik vind het echt als een tang op een varken slaan, volgens mij trap je hier gewoon in de fabels van de media

Je zou kunnen zeggen dat een E-bike gevaarlijker is voor kinderen dan een gewone fiets. Je zou kunnen zeggen dat fatbikes negatief in het nieuws zijn. Maar wat is er precies gevaarlijker aan een fatbike?
Een Phatfour is niet mijn type fiets, ik vind het niet lekker rijden en krijg range anxiety van die dingen. Maar het stuurgedrag is oké, het remt top, het loopt niet te snel en is niet makkelijk op te voeren. Ze dan negatief blijven benoemen werkt victim blaming in de hand. Wij fietsers krijgen al vaak genoeg de schuld, zeker als we een strak pakje aan hebben en op een racefiets zitten, of tegenwoordig met een petje op een fatbike.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.