25-Oct-2025, 09:16 PM
Al weer ruim 2 jaar geleden dat ik de Floow ligfiets heb opgehaald, en nog geen meter mee gereden, maar ik kom verder met het project.
Het frame is klaar, het is nu een echte ligfiets, met de stoel lager, en de motor hoger , achter plaats voor een grote koffer, en buizen voor het dak, voor een opklapbare motorkap, om bij regen de benen droog te houden.
Dan was er het probleem met het vinden van een zwaarder differentieel, die ik ik gevonden bij een Amerikaanse kleine zitgrasmaaier, daar zitten19 mm assen in met pionwielen van staal, de kappen van het huis zijn van kunststof.
Om een vrijloop tandwiel te kunnen monteren, heb ik een deksel van een oude achterwielmotor op één van de kappen gemonteerd, dan met lagerblokken in een alu U profiel van 80mm geschroefd.
Laaste paar dagen heb ik flensen met daarop 2 cm dikke rubber schijven gemonteerd op de assen om de wielnaven aan te bevestigen, dit werkt zo, op de naven zijn de remschijven gemonteerd, niet met kopbouten maar draadeinden in gaten van de naaf geschroefd met lijm zodat ze niet los kunnen lopen, dan de schijven er op, vastgezet met zelfborgende moeren, dan steekt er nog een stukje draad uit, daarvoor heb ik gaten geboord in de rubberschijf, nu heb ik een flexibele verbinding van de naven met de as, en kan de wielen ook makkelijk demonteren.
Komende week, ga ik de aandrijving monteren, 2 motoren, 'hoofdaandrijving een Panasonic motor van 350 w, en een tweede motor van Windmeile van 500 w, twee versnellingsnaven, alles in een trein achter elkaar met kettingen verbonden.
Dus er zit voortgang in het project, ik hoop nog dit jaar een proefrit te maken !
Het frame is klaar, het is nu een echte ligfiets, met de stoel lager, en de motor hoger , achter plaats voor een grote koffer, en buizen voor het dak, voor een opklapbare motorkap, om bij regen de benen droog te houden.
Dan was er het probleem met het vinden van een zwaarder differentieel, die ik ik gevonden bij een Amerikaanse kleine zitgrasmaaier, daar zitten19 mm assen in met pionwielen van staal, de kappen van het huis zijn van kunststof.
Om een vrijloop tandwiel te kunnen monteren, heb ik een deksel van een oude achterwielmotor op één van de kappen gemonteerd, dan met lagerblokken in een alu U profiel van 80mm geschroefd.
Laaste paar dagen heb ik flensen met daarop 2 cm dikke rubber schijven gemonteerd op de assen om de wielnaven aan te bevestigen, dit werkt zo, op de naven zijn de remschijven gemonteerd, niet met kopbouten maar draadeinden in gaten van de naaf geschroefd met lijm zodat ze niet los kunnen lopen, dan de schijven er op, vastgezet met zelfborgende moeren, dan steekt er nog een stukje draad uit, daarvoor heb ik gaten geboord in de rubberschijf, nu heb ik een flexibele verbinding van de naven met de as, en kan de wielen ook makkelijk demonteren.
Komende week, ga ik de aandrijving monteren, 2 motoren, 'hoofdaandrijving een Panasonic motor van 350 w, en een tweede motor van Windmeile van 500 w, twee versnellingsnaven, alles in een trein achter elkaar met kettingen verbonden.
Dus er zit voortgang in het project, ik hoop nog dit jaar een proefrit te maken !

