Ik vind dat een aantal mensen in dit topic echt te kort door de bocht gaan, en hun eigen situatie klakkeloos projecteren op die van een ander.
Hier bijvoorbeeld:
Meer dan 50% van de Nederlanders woont in gebied waar een gezond mens met een paar ingrepen vaak prima zonder zou kunnen. Of zelfs beter, want het overgrote deel dat de auto wél gebruikt voor woon-werkverkeer klaagt hier over files.
Daarbij hebben ouders (toch ook wel een groot deel van de beroepsbevolking) een beperkt time-window waarin ze naar en van hun werk moeten reizen. Met de auto is dat een probleem, maar met de fiets ook; in de tijd dat ik in Hoofddorp werkte kon ik om 8:15 vertrekken, 7 uur werken, lunchen (echt nodig) en moest ik om 18:30 uiterlijk terug zijn om m'n kind op te halen. De fietsroute was 53 km. Ik haalde dat, jij ook?
Ik zou er zeker niet opnieuw aan beginnen, want hoewel het me een bijna gratis Milan op heeft geleverd, blijft er met volle weken van dat soort weinig over van je weerstand, en evenmin van je libido.
Dit is echt geen uitzonderingssituatie. Hier op het forum zitten sowieso al twee andere rijders die krap boven de 60 km woon-werk moe(s)ten reizen. Door een velomobiel met ondersteuning te gebruiken die je naar krap 50 km/h sleept is dat goed te doen, ook als je afwisselt met een velomobiel op eigen kracht.
Eén van de fijnst rijdende rechtopfietsen die ik gereden heb was een Strömer. Zo'n ding weegt 30 kg, stuurt strak en rustig maar is wendbaar als het moet.
Wat nóg wendbaarder is, is een crossmotor. De 500 die ik vroeger reed was 115 kg.
Hier bijvoorbeeld:
(, 11:35 AM)PlantageBohémien schreef: Dan nog, hoe in de winter?Ik heb echt geen eigen auto nodig. Heb m'n laatste (een Smart Forfour) 3,5 jaar geleden verkocht, sindsdien heb ik er geen meer. Als er ooit nog één komt is het denk ik een oldtimer die niet hoeft te rijden.
In de afgelopen jaren heb ik gezien, dat veel mogelijk is, maar ook steeds weer problemen en toch de auto weer nodig is, die slogan, auto vervangen wordt veel te makkelijk in de mond genomen
Meer dan 50% van de Nederlanders woont in gebied waar een gezond mens met een paar ingrepen vaak prima zonder zou kunnen. Of zelfs beter, want het overgrote deel dat de auto wél gebruikt voor woon-werkverkeer klaagt hier over files.
(, 11:37 AM)blokdoorn schreef: Het is heel erg gezond om elke dag fysiek moe te worden, een velomobiel geeft je zonder ondersteuning al een efficiëntie die geregeld tot onveilige snelheden leidt, dus ik zie ondersteuning op vlak hollands terrein als een heilloze weg tenzij je door fysieke beperkingen anders helemaal niet meer kunt fietsenDit is helemaal schaamteloos je eigen situatie op die van een ander projecteren. Het is zéker gezond om iedere dag fysiek moe te worden, maar iedere dag twee keer een echt zware training is niet gezond. De meeste mensen gaan niet alleen naar hun werk, maar op dezelfde dag ook weer terug. Een mens moet tijd hebben om te herstellen. Zo ineens volop gaan fietsen is voor veel Nederlanders fysiek te zwaar om iedere dag te doen (ook dat weet ik - I've tried. Moet je heel graag willen om het vol te houden).
Daarbij hebben ouders (toch ook wel een groot deel van de beroepsbevolking) een beperkt time-window waarin ze naar en van hun werk moeten reizen. Met de auto is dat een probleem, maar met de fiets ook; in de tijd dat ik in Hoofddorp werkte kon ik om 8:15 vertrekken, 7 uur werken, lunchen (echt nodig) en moest ik om 18:30 uiterlijk terug zijn om m'n kind op te halen. De fietsroute was 53 km. Ik haalde dat, jij ook?
Ik zou er zeker niet opnieuw aan beginnen, want hoewel het me een bijna gratis Milan op heeft geleverd, blijft er met volle weken van dat soort weinig over van je weerstand, en evenmin van je libido.
Dit is echt geen uitzonderingssituatie. Hier op het forum zitten sowieso al twee andere rijders die krap boven de 60 km woon-werk moe(s)ten reizen. Door een velomobiel met ondersteuning te gebruiken die je naar krap 50 km/h sleept is dat goed te doen, ook als je afwisselt met een velomobiel op eigen kracht.
(, 04:00 PM)blokdoorn schreef: Dat zeg ik ook niet, ik heb het over een heilloze weg voor gezonde mensen op vlak terrein: je fiets wordt er alleen maar heel veel zwaarder van, je conditie zal eerder verslechteren dan verbeteren en je actieradius zal eerder af dan toenemen (of je moet heel veel accu’s mee gaan slepen).De meeste "gewone" Nederlanders zijn er niet van overtuigd dat ze 2x15 kilometer op eigen kracht kunnen fietsen, zeker niet met een werkdag ertussen. Je conditie die verslechtert is erg afhankelijk van je fiets en hoe je 'm gebruikt. Mensen die niet bewegen krijgen sowieso geen slechtere conditie van fietsen op een E-bike.
(, 04:00 PM)blokdoorn schreef: ‘Nodig’ hebben betekent in deze context meestal dat je de tijd niet beschikbaar of er voor over hebt om iets langer onder weg te zijn, of te vermoeid aankomt voor de verdere activiteiten. In die situatie gebruik ik mn open ligger of vouwfiets om de trein te nemen.Hier snijdt het pas weer hout. Zo ging ik afgelopen weekend met de trein op pad. Ik had die 160 km graag gefietst, maar ik wilde ook een boek uitlezen. Twijfeltwijfel.. de kou gaf de doorslag.
(, 04:00 PM)blokdoorn schreef: In het algemeen zou ik het eerder zoeken in een lichtere en efficientere fiets dan in ondersteuning. En natuurlijk kan het in specifieke situaties best een middel zijn waardoor je toch naar het werk kunt fietsen, maar dat zijn in de praktijk uitzonderingen.Hiervan kan je fabrikanten de schuld geven. Zowel E-bikes als gewone fietsen worden steeds minder efficiënt. Zeker een fatbike is zonder ondersteuning gewoon niet meer te rijden.
(, 11:01 PM)blokdoorn schreef: Mijn dochter heeft twee jaar 40km enkele reis op e-bike gedaan, haar conditie ging achteruit, de extra grote accu redt het in de winter en/of veel tegenwind maar net of niet, en die heel zware fiets rijdt zonder ondersteuning voor geen meter.Weer een stapeltje aannames. Als je dochters conditie achteruit ging, dan leunde ze blijkbaar teveel op de motor om haar conditie op orde te houden. Dat is een keuze. Blijkt ook uit het feit dat die extra grote accu het maar net redt; als je ondersteund de maximumsnelheid bereikt en je trapt harder loopt simpelweg het stroomverbruik terug.
(, 11:01 PM)blokdoorn schreef: Begrijp nu ook waarom die oudjes met hun veel te grote en zware e-bikes vaak zo angstig kijken op b.v. smallere fietspaden: ze zijn gewoon te zwaar en log om veilig te besturen. Ik zie dan ook helemaal niets in een e-orca e.d., veel te zwaar om nog lekker mee te fietsen, maak er dan eerder een volledig elektrisch voertuig van. Dan heb je een autovervanger om mee naar de sportschool te gaan als het niet lukt om beweging in je dagelijks leven te integrerenDit is nog meer onzin. Als een fiets te zwaar en te log voelt om veilig te besturen is die simpelweg niet goed ontworpen. Die ondingen van tweewielers met een voorwielmotor bijvoorbeeld, daar moet ik de eerste prettige sturende nog van tegenkomen.
Maar er zijn vast mensen om voor mij onbegrijpelijke redenen heel blij met deze producten.
Eén van de fijnst rijdende rechtopfietsen die ik gereden heb was een Strömer. Zo'n ding weegt 30 kg, stuurt strak en rustig maar is wendbaar als het moet.
Wat nóg wendbaarder is, is een crossmotor. De 500 die ik vroeger reed was 115 kg.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.