Het vergt inderdaad wat andere keuzes en die zijn niet altijd haalbaar, maar wel veel vaker dan de meesten denken.
Gelukkig rijden er weinig ouderen op speedpedelec zoals een stromer, dan zouden er nog veel meer ongelukken gebeuren. M.a.w. niet bepaald een representatief voorbeeld, op lage snelheid maakt hoog gewicht een fiets slecht hanteerbaar, zeker als het ook nog eens slecht ontworpen is, en zeker als de fysieke krachten en reactievermogen afnemen. Tja, dan komt het voor dat je een oudere mevrouw met e-bike uit de heg moet tillen na een balansprobleem.
Gezien hun houding en snelheid en hoeveelheid kleding mening ik wel te kunnen constateren dat verreweg de meeste mensen op de e-bike een behoorlijke ondersteuning gebruiken, wat de fietsenmaker overigens ook aangaf dat dit de praktijk is. En ja, inderdaad denk ik dat de main stream e-bike een slecht ontworpen product is, waarbij je aan alles merkt dat efficiëntie er niet meer toe doet omdat de accu het toch wel oplost. Wat dat betreft zou een op 25km/h begrensde ondersteuning in de velo wel werken doordat die je dan alleen kan helpen bij het optrekken, wat in stedelijke gebieden veel kan schelen.
Je aanname onder je aannamesverwijten is dat ik veronderstel dat iedereen altijd elke dag volledig gaat fietsen. Bij grotere afstanden zie ik meer in echt fietsen naar een station en de trein nemen, waar je ook nog kunt werken, een boek lezen of leren schaken of zoiets. Denk je dat dit gezonder en bovendien veiliger is dan een ondersteunde velomobiel met hoge snelheden. Zelf kies ik als het even kan voor de velo bij 80km enkele reis, maar dat is dan ook hoogstens eens per week. Ondersteuning gaat mij hier weinig bieden, een efficientere fiets wel (qv -> snoek).
Overigens, mensen zijn het door overschot aan comfort totaal ontwend, maar echt iedere gezonde persoon kan 2x10-15km echt fietsen en daartussen werken, en dat zal de eerste weken wat conditieopbouw met zich meebrengen, maar is echt geen zware training en dat zou de obesitasepidemie ook tot stilstand brengen. Zolang je beroep het niet vereist en je bereid bent e.a. wat anders in te richten, dan heb je ook met kinderen op het platteland echt geen auto of ondersteuning nodig en brengen beiden meer na- dan voordelen met zich mee.
Gelukkig rijden er weinig ouderen op speedpedelec zoals een stromer, dan zouden er nog veel meer ongelukken gebeuren. M.a.w. niet bepaald een representatief voorbeeld, op lage snelheid maakt hoog gewicht een fiets slecht hanteerbaar, zeker als het ook nog eens slecht ontworpen is, en zeker als de fysieke krachten en reactievermogen afnemen. Tja, dan komt het voor dat je een oudere mevrouw met e-bike uit de heg moet tillen na een balansprobleem.
Gezien hun houding en snelheid en hoeveelheid kleding mening ik wel te kunnen constateren dat verreweg de meeste mensen op de e-bike een behoorlijke ondersteuning gebruiken, wat de fietsenmaker overigens ook aangaf dat dit de praktijk is. En ja, inderdaad denk ik dat de main stream e-bike een slecht ontworpen product is, waarbij je aan alles merkt dat efficiëntie er niet meer toe doet omdat de accu het toch wel oplost. Wat dat betreft zou een op 25km/h begrensde ondersteuning in de velo wel werken doordat die je dan alleen kan helpen bij het optrekken, wat in stedelijke gebieden veel kan schelen.
Je aanname onder je aannamesverwijten is dat ik veronderstel dat iedereen altijd elke dag volledig gaat fietsen. Bij grotere afstanden zie ik meer in echt fietsen naar een station en de trein nemen, waar je ook nog kunt werken, een boek lezen of leren schaken of zoiets. Denk je dat dit gezonder en bovendien veiliger is dan een ondersteunde velomobiel met hoge snelheden. Zelf kies ik als het even kan voor de velo bij 80km enkele reis, maar dat is dan ook hoogstens eens per week. Ondersteuning gaat mij hier weinig bieden, een efficientere fiets wel (qv -> snoek).
Overigens, mensen zijn het door overschot aan comfort totaal ontwend, maar echt iedere gezonde persoon kan 2x10-15km echt fietsen en daartussen werken, en dat zal de eerste weken wat conditieopbouw met zich meebrengen, maar is echt geen zware training en dat zou de obesitasepidemie ook tot stilstand brengen. Zolang je beroep het niet vereist en je bereid bent e.a. wat anders in te richten, dan heb je ook met kinderen op het platteland echt geen auto of ondersteuning nodig en brengen beiden meer na- dan voordelen met zich mee.

