(3 uren geleden)Mr wojtas schreef: (...)
Ik ben even aan t onderzoeken en vooral schoonmaken geweest, er staat 406 op de velg, is idd de banden zijn de verkeerde maat. Dus uitvogelen welke bandenmaat ik wel moet hebben. 28-406 zal vast wel iets opleveren op google.
(5 uren geleden)Tijanus schreef: dus nieuwe (406) velgen laten spaken zou voor mij wel een overweging zijn.
Als ik het goed lees, dan heeft hij juist 406 wielen en dus 451 banden heeft besteld.
(4 uren geleden)melle z schreef: Ik ben bang dat er iets aan jou voorbijgegaan is: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsband#Bandenmaten
Mr wojtas schreef:Ja en nee,
Bijna al mijn fietsen staan op 700c (Franse maat). 1 fiets is omgebouwd naar 650B (27,5 inch) maar ik was me niet bewust dat ETRO die nieuwe norm is. Vooral omdat er nog erg veel mensen zijn die naar de maat in Inches vragen.
Ach, Wim begreep je beter, het is krek andersom, maar dat is alleen maar voordeliger: 406-banden zijn er in overvloed. Tenzij je specifiek 28mm wilt blijven rijden zal het halve forum je hier aanraden vooral de "CCU" oftewel continental contact urban in te zetten... uiterst hufterproof, prima bij nat weer en nog redelijk snel (wel iets minder in de winter). Neem bij nat weer vooral nooit het broertje, de "CCS" ofwel continental contact speed.
Maten in inch zijn lekker 'tastbaar' (mensen hebben nu eenmaal meer gevoel bij 28 tegen 20 inch dan bij 622 tegen 406 mm, en een paar cijfers wisselen doe je dan ook niet zo snel), maar helaas lang niet altijd eenduidig. Of eigenlijk bijna nooit.
Zo noem je zelf de 700c, ook wel bekend als 28 inch, ofwel 622 mm ETRTO maar wist je dat de velgmaat van de (zeldzame) 27 inch groter is? Die is 630 mm... En ach, al die MTBs op 29 inch... dat is ook 622 ETRTO, dus een kleinere velgmaat dan de 27 inch. Gelukkig(?) is er ook een 635 velgmaat (ook wel 28 x 1 1/2) dus eigenlijk kan een 28 inch band zowel een grotere als een kleinere velg vereisen dan een 27 inch band.
Of ook: Een 27 inch band vereist een kleinere velg dan een 28 x 1 1/2, maar een grotere dan een 29 x 2.5.
Ow ja, ook niet denken dat de breedtematen "1.5" en "1 1/2" hetzelfde betekenen. Dat doen ze niet...
Met de uitleg van Baron62 kun je dat allemaal min of meer rechtbreien (ja, MTBers rijden inderdaad op dikkere banden op dezelfde velgmaat), maar overzichtelijk wordt het in inches nooit. Vandaar de ETRTO maten, dan weet je tenminste wat wel en niet gaat passen op je velg.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'