(8 uren geleden)Roepers schreef: Zou je zo'n lier aan kunnen drijven met een enorme veer? En die veer wordt opgewonden met spierkracht via een enorme vertragende aandrijving, zeg maar, een sterk uitvergrote fietsaandrijving waarbij 10 minuten fietsen nodig is om het grote tandwiel 1 keer rond te laten draaien? Als je die veer opspant met trapperkracht dan worden zweefvliegtuigen menselijk aangedreven vliegtuigen.Gaat het je er puur om dat er geen stroom of lithium aan te pas komt?
Met wat je voorstelt ben je je veer namelijk gewoon aan het gebruiken om getrapte energie in op te slaan. Ik denk dat je een stalen veer nodig gaat hebben om voldoende energie op te kunnen slaan én die over de gewenste afstand te kunnen verplaatsen, maar vrees dat dat minder efficiënt gaat zijn dan de laten we zeggen 75% rendement die je bij het juiste toerental van dynamo, accu en motor in optimale omstandigheden haalt.
(9 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Zou trappers en propeller (en wat daar tussen zit) aan een zweefvliegtuig toevoegen en als een zweefvlieger omhoog getrokken worden iets zijn?Dit wilde ik toch nog even opzoeken. Je hebt zweefvliegtuigen die zelf kunnen starten (met een - vaak wegklapbare - motor), en zweefvliegtuigen die een motor hebben om de vlucht door te kunnen zetten zonder thermiek (zogeheten "turbo's"). In het eerste geval zie je vermogens van minimaal zo'n 60 kilowatt, heel fors dus. In het laatste geval gaat het echter nog altijd om minimaal zo'n 25 a 30 kilowatt, het vliegtuigtype dat ik ken heeft zelfs een hele lichte 40 kilowatt wankelmotor.
Ik denk dat meetrappen het verschil niet echt gaat maken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.


