, 03:12 AM
Deze week weer bezig met de FlooW, en wel met de méésturende achteras, om dat goed te laten werken zijn er zijn er 2 dingen nodig, kettinggeleiding en kettingspanner.
Een kettingspanner zat er op toen ik hem kocht, een zwaar model van Sturmey Archer, heb ik zo nog nergens te koop, gezien, ziet er uit als bij een kettingschakeling, 2 wieltjes achter elkaar, waar de ketting over en onderdoor loopt.
Alleen daar past geen breede 1/2 x 1/8 ketting tussendoor, en omdat er 2 motoren op de FlooW komen, zie ik zo'n smalle ketting niet zitten, die zijn niet geschikt voor een E bike.
Daarom heb ik een kettingrol van Tempelman genomen, daar past ook geen dikke ketting door, maar de randen heb ik er af gedraaid, dan 2 alu schijven gedraaid, die aan beide kanten gemonteerd, en nu past de ketting er wel door.
Het armpje van de rol verstevigd met 2 metalen plaatjes, en nu is de rol éénzijdig opgehangen, moet even kijken of de veer sterk genoeg is? want de vorige eigenaar vertelde dat het voorkwam, dat de ketting over het tandwiel trok !
Dan de kettingeleiding, daar heb ik een nylon stang, 30mm doorsnee, in de lengte doorgezaagd, dan die halve manen tegenover elkaar in een profiel geplaatst ,als een soort poort waar de ketting tussendoor loopt, vooral onder, waar de ketting op het tandwiel v d achteras loopt, is een kritiek punt.
Zo te zien kan dat goed komen, maar met een proefrit moet blijken of dat ook zo is ?
Een kettingspanner zat er op toen ik hem kocht, een zwaar model van Sturmey Archer, heb ik zo nog nergens te koop, gezien, ziet er uit als bij een kettingschakeling, 2 wieltjes achter elkaar, waar de ketting over en onderdoor loopt.
Alleen daar past geen breede 1/2 x 1/8 ketting tussendoor, en omdat er 2 motoren op de FlooW komen, zie ik zo'n smalle ketting niet zitten, die zijn niet geschikt voor een E bike.
Daarom heb ik een kettingrol van Tempelman genomen, daar past ook geen dikke ketting door, maar de randen heb ik er af gedraaid, dan 2 alu schijven gedraaid, die aan beide kanten gemonteerd, en nu past de ketting er wel door.
Het armpje van de rol verstevigd met 2 metalen plaatjes, en nu is de rol éénzijdig opgehangen, moet even kijken of de veer sterk genoeg is? want de vorige eigenaar vertelde dat het voorkwam, dat de ketting over het tandwiel trok !
Dan de kettingeleiding, daar heb ik een nylon stang, 30mm doorsnee, in de lengte doorgezaagd, dan die halve manen tegenover elkaar in een profiel geplaatst ,als een soort poort waar de ketting tussendoor loopt, vooral onder, waar de ketting op het tandwiel v d achteras loopt, is een kritiek punt.
Zo te zien kan dat goed komen, maar met een proefrit moet blijken of dat ook zo is ?

