3 uren geleden
(4 uren geleden)Bianca F schreef: Wat wat mij betreft veel te weinig aandacht krijgt, is wat AI aan energie kost. We doen ons best als mensheid om minder energie te gebruiken, maar door AI is dat allemaal voor niets geweest.Ik heb daar vanuit mijn werk al een aantal adviesgesprekken over gehad. Een heel doelgerichte, met een beperkte dataset getrainde AI kan best wel efficiënt zijn, maar wat we nu doen met ChatGPT en alle andere ellende is ronduit dramatisch qua energiegebruik. Koelwater is een even groot probleem.
AI is een leuk speeltje, maar wat als je zélf de energie moest betalen?
Weet je wat het leuke is? Het is een kwestie van tijd.
Zelfs op de duurste AI-abonnementen wordt op dit moment nog dik verlies gemaakt, en keihard geld tegenaan gegooid.
Als die bubbel ook maar een klein beetje barst gaan bedrijven die nu al volledig op AI leunen gewoon onderuit. Een deel van de bedrijfsvoering is dan van de ene op de andere dag niet meer betaalbaar.
Laten we alleen hopen dat het zo is voor er een AI is die zichzelf onsterfelijk weet te maken. Dat klinkt misschien als doemdenkerij, maar is prima te onderbouwen. Ik maak me daar vanuit het klimaat/de mensheid bekeken op dit moment meer zorgen over dan over het energieverbruik op de lange termijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.