1 uur geleden
(2 uren geleden)Bianca F schreef: Er zijn natuurlijk diverse films gemaakt die er op uit komen dat AI de mensheid probeert te doden omdat die nu eenmaal heel slecht is voor het overleven van de wereld.Klopt. Of ik die helemaal zo 1:1 moet geloven weet ik niet. AI is niet kwaadaardig, juist niet. Het is echter ook niet goedaardig.
(2 uren geleden)Bianca F schreef: Maar wat dat betreft, ik heb weleens begrepen dat AI nog steeds niets meer is dan een taalmodel; door veelvuldig vergelijken van teksten volgt het ene woord op het andere. En daarmee kun je weinig nieuws bedenken.Je mist een belangrijk stuk: AI is Pavlov in het kwadraat. Het gaat voor de hoogst mogelijke score op de gegenereerde tekst of afbeelding, wat dat ook moge zijn. Humanitaire denkpatronen leren wij een AI dus aan, die is niet standaard ingebakken. Er is ook geen geweten.
Ja, de output is tekst, of een afbeelding. Maar het hangt er sterk vanaf wat je met die output doet. Wij gebruiken AI veelal om advies te krijgen, maar je kan AI ook prima gebruiken om bijvoorbeeld een drone met explosieven aan te sturen. Ga je de AI daar op trainen, dan levert een explosie op het doel de hoogst mogelijke score op, en die wordt bereikt door snel en efficiënt met de juiste coördinaten te komen.
Waar het gevaarlijk wordt is wanneer je AI gebruikt om AI te trainen, en dat gebeurt al volop. Het is een beetje als een kind opvoeden: Je stopt er allerlei informatie in, maar je hebt geen controle over wat er precies met die informatie gebeurt.
Mijns inziens is het niet de vraag óf er een AI komt die probeert "in leven te blijven" door andere AI's te trainen, maar wanneer.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.