Ik zou het hele systeem van begin to eind eens doornemen. Heeft jouw Milan een Tiller of Panzer besturing? Ik ga maar even van Tiller uit, zo'n stangetje in het midden. Het helpt als de rembuitenkabels van echt goede kwaliteit zijn. Met lineair slick of jagwire compresionless kabels maak je daar al een verschil. In de Milan gaan de kabels dan centraal de brug in en benaderen ze de alu hoeken onderaan de veerpoot met een bochtje van onderen. Dat bochtje is een fijn plekje waar water en viezigheid capilair naar toe getrokken wordt en dan lekker blijft hangen. Zeker bij vorst kan dat dan ook nog bevriezen. Vervolgens komt die kabel in zo'n zwart heveltje wat achterin de ankerplaat gaat. Daarvan kun je het moertje een heel stuk los draaien. Laat die er nog net op zitten. Dan kun je dat asje smeren. Wel voorzichtig doen! Dat komt namelijk binnenin mogelijk ook op je remblokken.
Het heveltje beweegt de beide remblokken. Daarvan kun je de randjes wat afschuinen. Als ze glazig zijn, beetje glimmen, dan kun je ze opschuren met een grof schuurpapiertje. Beetje inkleuren met krijt, en dan met de hand remmen terwijl je het wiel draait en dan weer remmen kan helpen om te zien of je blokken mooi rond zijn. Op eventuele gaten blijft het krijt zitten. Tot slot kun je dan de trommels nog aanpakken, schoonmaken met aceton, opschuren met fijn schuurpapier en nogmaals schoonmaken met aceton. Remreiniger laat een olie achtig laagje achter, dat is niet ideaal om echt 100% te ontvetten.
Dat sponzige gevoel zit ook een beetje in de remhendel zelf, wat ook niet helemaal een ideaal onderdeeltje is. Zelfs op de lowracer, waar ik ook zo'n quest stangetje in heb zitten, wil met alleen de voorrem, dus met zo'n 40 cm kabel, de boel nog niet helemaal lekker lopen.
Het heveltje beweegt de beide remblokken. Daarvan kun je de randjes wat afschuinen. Als ze glazig zijn, beetje glimmen, dan kun je ze opschuren met een grof schuurpapiertje. Beetje inkleuren met krijt, en dan met de hand remmen terwijl je het wiel draait en dan weer remmen kan helpen om te zien of je blokken mooi rond zijn. Op eventuele gaten blijft het krijt zitten. Tot slot kun je dan de trommels nog aanpakken, schoonmaken met aceton, opschuren met fijn schuurpapier en nogmaals schoonmaken met aceton. Remreiniger laat een olie achtig laagje achter, dat is niet ideaal om echt 100% te ontvetten.
Dat sponzige gevoel zit ook een beetje in de remhendel zelf, wat ook niet helemaal een ideaal onderdeeltje is. Zelfs op de lowracer, waar ik ook zo'n quest stangetje in heb zitten, wil met alleen de voorrem, dus met zo'n 40 cm kabel, de boel nog niet helemaal lekker lopen.