Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorvering Challenge Fujin of Hurricane
Om maar even een oud draadje op te frissen:
Die SID-adapter die hier wordt voorgesteld heb ik één a anderhalf jaar geleden ook gekocht. Wat een drama was dat werkt voor geen meter. Dus een flinke poos met een zachte/lege vering gereden. Vorig jaar bij Elan op laten pompen die had er een adapter voor die verassend veel op die SID-adapter leek. Paar weken geleden was de vering weer leeg. Geen zin om er weer mee langs Elan te moeten (en meermaals vergeten mee te nemen toen ik daar toch was) dus nog eens een poging gewaagd om zelf te pompen.
In plaats van een houtje touwtje oplossing met tape om de adapter om die een soort van passend te krijgen heb ik gekeken of ik de adapter kon aanpassen. (ik heb toch geen SID dingen dus ergens anders had ik het niet voor nodig)
Adapter is van messing (of iets anders zachts wat er op lijkt) en ik dus eenvoudig te bewerken
Na een vlotte test met een paar moeren wist ik dat het boutje (en dus het schroefdraad) in de demper M6 1.0 schroefdraad heeft. De SID-adapter heeft kleiner schroefdraad dus niet raar dat het niet goed past. Dit schroefdraad is echter maar heel kort en het stuk erachter is breed genoeg om M6 in te tappen.

Stap 1: oude (kleinere) schroefdraad weggeslepen (en o-ring weggehaald.)
Stap 2: eerste stukje van het dikke gedeelte ietsjes dunner geslepen.
Stap 3: schroefdraad snijden. Door het dunnere stukje kan de snijplaat makkelijker de eerste paar groeven maken. Daarna zorgen deze groeven voor de extra stabiliteit die nodig is voor het dikkere deel.
Stap 4: demper erop draaien om te testen. Mag een heel stuk korter dan dat die nu is maar draait verder heel netjes vast.
Stap 5: tapeje erom, nu niet om het "passend" te krijgen maar alleen om het luchtdicht te krijgen. Misschien dat ik het met een beetje extra moeite zelfs weer met een o-ring werkend kan krijgen.
Stap 6: nogmaals op de demper draaien en pompen. Ook met het laagje tape draait de boel heel netjes in elkaar
Stap 7: mezelf verassen met hoe makkelijk het nu met een fatsoenlijke adapter gaat. Geen lekkende lucht langs de adapter, geen gehannes om de adapter überhaupt in de demper te krijgen, niet angst dat de boel los komt. Gewoon pompen en klaar.
Stap 8: de boel weer inbouwen

(Bij gebrek aan een draaibank heb ik voor het egaal / gelijkmatig dunner maken de adapter in een boormachine gestopt en op volle toeren langs een stuk schuurpapier gehaald)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT

Berichten in dit topic
RE: Voorvering Challenge Fujin of Hurricane - door Boyd Maduro - 2 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vermogensmeter: enkel of dubbel?
Kom je met een power...365cycle — 01:35 AM
Northlandvelo.NL is live
Maar er zijn misschi...Lopopodium — 12:59 AM
Northlandvelo.NL is live
Waarom een .eu-domei...ZoefZoef — 12:38 AM
Northlandvelo.NL is live
En misschien een l...Bobslee — 11:58 PM
Podbike Frikar failliet?
Tja, ik heb het hele...Bobslee — 11:53 PM
Tis de bedoeling n...ZoefZoef — 11:50 PM
LOL
Ja, 't was mooi ve...Bob Hagendijk — 11:37 PM
Voorvering Challenge Fujin of Hurricane
Om maar even een oud...Boyd Maduro — 10:59 PM
Tis de bedoeling n...Hardloper — 09:45 PM
Antipolarisatieplek
Ik denk dat de grafi...Hardloper — 09:42 PM
Antipolarisatieplek
Wie wil me wil berei...blokdoorn — 09:36 PM
Antipolarisatieplek
Probeer eens Calib...Hardloper — 09:29 PM
Hork van de dag
Deed dit twee weken ...blokdoorn — 09:23 PM
Fietsreis Velsen Noord, Chatham, Velsen...
Die pont is ook voor...Lopopodium — 08:09 PM
Ik zou sowieso de ...Willeke_IGKT — 08:04 PM
Kilometer topic
Januari 795km, eigen...LigfietsWilsum — 07:59 PM
Ik zou sowieso de po...Lopopodium — 07:30 PM