3 uren geleden
(6 uren geleden)alpenvelomobiel schreef: Nog een nabrander, ik was het eigenlijk al weer vergeten, maar ik heb ook hydraulische trommelremmen gehad in de Evo-K. Ik vond niet dat dat nou echt een verschil maakte met remmen met kabels, en ik heb dat er dus weer uitgehaald. Ik denk dat ABS op een trommelrem ook niet kan werken, en wel om de volgende reden:Trommelremmen kan ik me nog goed herinneren uit de motorsport in de jaren 60 / 70 van de vorige eeuw.
In een trommelrem heb je twee remschoenen, eentje is met de draairichting mee gepositioneerd, en eentje staat tegen de draairichting in. Deze laatste heeft een zelfversterkende werking op remmen. Op het moment dat deze schoen tegen de trommel aandrukt, drukt deze zich nog vaster tegen de trommel aan. Dit zorgt er bij 70 mm remmen voor dat bij slijtage van de schoenen de hoek van de schoen te groot gaat worden en het zelfversterkende effect er voor zorgt dat de rem dus te sterk gaat remmen, ook wel bekend als happen. Een trommelrem kun je onvoldoende moduleren voor ABS. Dit zou anders zijn als de remschoenen allemaal in de zelfde richting zouden staan, zonder zelfversterkend effect. En dan, en alleen dan, is hydrauliek van toegevoegde waarde, omdat je daarmee meer kracht kan uitoefenen. Koelen van de trommelremmen is iets wat gingko dus onder de knie had, maar ik lees net dat hier verandering in de business is. we moeten dus even afwachten op het vervolg. (kabels, en kabelloop maakt ook veel verschil uit zoals vorige posters ook aangeven)
In het voorwiel hadden race en sportmotoren enorme grote trommelremmen, en met de techniek van 2 voorlopende remschoenen, er zat boven en onder een as die de remschoen tegen de trommel drukt, verbonden door een stang aan de buitenkant.
Daarnaast waren er overal ventielatie sleuven, en grote lucht kappen om de lucht naar binnen te voeren voor ventielatie.
Nu is die rijwind bij fietsen veel minder, dus koelen is een probleem, op mijn trike zitten ook trommelremmen en problemen doen zich het meest voor op warme dagen, ik geloof eerder dat die nalopende schoen weinig bijdraagt aan het remmen, maar veel warmte ontwikkeling geeft, het zelfde gebeurd wanneer men de rem een beetje laat aanlopen, met een trommelrem moet je pompend remmen.
Hoe dan ook, die trommelremmen waren in de motorsport in een paar jaar tijd van het toneel verdwenen, omdat een schijfrem veel betere remeigenschappen heeft.