3 uren geleden
(10 uren geleden)PlantageBohémien schreef: Trommelremmen kan ik me nog goed herinneren uit de motorsport in de jaren 60 / 70 van de vorige eeuw.
In het voorwiel hadden race en sportmotoren enorme grote trommelremmen, en met de techniek van 2 voorlopende remschoenen, er zat boven en onder een as die de remschoen tegen de trommel drukt, verbonden door een stang aan de buitenkant.
Daarnaast waren er overal ventielatie sleuven, en grote lucht kappen om de lucht naar binnen te voeren voor ventielatie.
Nu is die rijwind bij fietsen veel minder, dus koelen is een probleem, op mijn trike zitten ook trommelremmen en problemen doen zich het meest voor op warme dagen, ik geloof eerder dat die nalopende schoen weinig bijdraagt aan het remmen, maar veel warmte ontwikkeling geeft, het zelfde gebeurd wanneer men de rem een beetje laat aanlopen, met een trommelrem moet je pompend remmen.
Hoe dan ook, die trommelremmen waren in de motorsport in een paar jaar tijd van het toneel verdwenen, omdat een schijfrem veel betere remeigenschappen heeft.
Yes, en als je nu hydrauliek gebruikt om twee nalopende schoenen, met voldoende kracht tegen de trommel te kunnen zetten, dan kun je, en goed moduleren, en je houdt de warmte ontwikkeling in toom.
Het is overigens zo dat een velomobiel een stuk lichter is dan een motor, en het gaat ook een stuk minder hard. Langste afdaling die ik heb gedaan is ongeveer 18 km geweest,met veel stukken van 12%. Moet ik wel bij zeggen dat ik de fiets nooit harder dan 60 heb laten gaan in bergafdalingen.Ik deed het steeds zo dat ik de fiets liet gaan tot ca 60 en daarna remmen tot 30, zodat ik steeds een korte periode had om de remmen te laten afkoelen.
Een remparachute heb ik niet gebruikt. In het begin wel, dat was een chuut met een diameter van 90 cm (die diameter had ik uitgerekend) en dat werkt prachtig goed, alleen was deze wat te groot om praktisch te zijn. Handiger was geweest twee chutes, met samen het zelfde oppervlak. Oppervlak is afhankelijk van je eigen totaal gewicht. In de heuvels van Noord Frankrijk heb ik de fiets wel een stuk harder laten gaan, tot wel 120, maar dat deed ik alleen als de weg recht was, er geen zijwegen aankwamen en er weer een heuvel omhoog achter zat. Al met al geen problemen gehad met warmte ontwikkelingen, maar ik heb het er ook niet op laten aankomen
Go One Evo K