02-May-2019, 01:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-May-2019, 01:37 PM door Wim -de roetsende.)
(02-May-2019, 12:49 PM)PietV* schreef: De druppelvorm is aerodynamisch nog steeds de beste stroomlijnvorm in praktijktesten. De luchtweerstand is afhankelijk van het frontoppervlak en de stroomlijn. Bij hogere snelheden is de druppelvorm, bij gelijk frontoppervlak, niet te verslaan. Ook bij recordwedstrijden. Hoe beter de stroomlijn hoe geringer het luchtdrukverschil tussen vóór- en achterzijde van de fiets. Zelfs een mat gespoten huid schijnt sneller te zijn dan een glimmend gepoetste. Een auto met een carrosserie in golfbal-motief heeft een betere stroomlijn, maar de klanten vinden die putjes niet mooi.
http://wimschermer.blogspot.com/2014/11/...jking.html
Lees ook vooral de commentaren die eronder staan.
De Milan en de DF werden getest op een baan die in heuvelachtig gebied ligt.
Clément Pilette heeft veel data verzameld, terwijl hij met een vermogensmeter reed. Uit deze data blijkt dat de XS sneller is dan de DF. Uiteraard zijn verschillende mensen (Daniël Fenn voorop lopend) het hier niet mee eens. Er zijn ook speciale zijplaten te koop voor de DF, zodat de wielkasten worden afgedicht. Dan is de DF sneller.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler