02-May-2019, 08:14 PM
Met de DF mag ik officieel niet op de hoofdrijbaan in Nederland (in Belgie wel). Als dat veilig kan, dan heeft dat wel mijn voorkeur. Wat mij betreft is de geldende max snelheid dan zo'n beetje de leidraad. Als dat max 60 is, dan voel ik me wel veilig, daarboven niet. Tot 60 is het snelheidsverschil tussen mij en het autoverkeer zo'n 15-20 km/u (als de automobilisten zich aan de snelheid houden tenminste) en dat vind ik OK.
Het fietspad is vaak niet berekend op fietsen die de snelheid van een velomobiel halen en het snelheidsverschil tussen mij en veel andere fietsers is best groot.
Verder wordt er vaak door de wegbeheerder voor gekozen om fietsers bij kruisingen ed af te laten remmen om het autoverkeer beter door te laten stromen. Door op de hoofdrijbaan te rijden geniet je dan ook van dat voordeel.
Overigens rijd ik het liefst op B-wegen: landelijke wegen zonder apart fietspad.
Het fietspad is vaak niet berekend op fietsen die de snelheid van een velomobiel halen en het snelheidsverschil tussen mij en veel andere fietsers is best groot.
Verder wordt er vaak door de wegbeheerder voor gekozen om fietsers bij kruisingen ed af te laten remmen om het autoverkeer beter door te laten stromen. Door op de hoofdrijbaan te rijden geniet je dan ook van dat voordeel.
Overigens rijd ik het liefst op B-wegen: landelijke wegen zonder apart fietspad.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava