10-May-2019, 07:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2019, 09:56 AM door Roepers.)
Jan de Vries is begonnen met het bouwen van een elektrische ligfiets voor eigen gebruik. Die fiets was de Oersinner. Ik denk dat dat rond 1990 is geweest. Jan en Donnie Feenstra (Donnie en Jan hebben veel samengewerkt en hebben samen de Demon ontwikkeld) hebben zich ook daarna met elektrische ligfietsen bezig gehouden. Toch is ook de elektrische ligfiets niet doorgebroken. Het valt mij wel op dat veel mensen zich negatief uiten over een ligfiets. Een ligfiets vraagt toch in het begin ook om gewenning. Veel beginnende ligfietsers fietsen veel te weinig op hun ligfiets zodat die gewenning niet echt optreedt. Het is dus niet alleen de elektrische fiets die een grote doorbraak van de ligfiets in de weg staat.
Persoonlijk ben ik ambivalent over de elektrische fiets. Er wordt dankzij de elektrische fiets weer veel meer gefietst. De elektrische fiets is een alternatief voor de auto en dat is te waarderen. Het houdt mobiliteit betaalbaar. Het is zelfs zo dat ik mij kan voorstellen dat bij de omslag naar duurzame energie elektrische fietsen een belangrijker rol zullen spelen dan elektrische auto's. Maar ik zie ook scholieren meer en meer op een elektrische fiets naar school gaan. Dat is een ontwikkeling die mij spijt. Een gewone fiets vraagt veel meer inspanning dan een elektrische. Op mijn eigen ligfiets merk tot hoeveel mijn lichaam in staat is zonder elektriciteit en dat vind ik heel waardevol.
Ook ik heb gezondheidsproblemen. Ik heb diabetes 1. Op Koningsdag had ik mijn suikers niet meer onder controle. Ze waren wel heel hoog gestegen en insuline bijspuiten had heel weinig effect. Toen heb ik een ommetje Appingedam gefietst op mijn ligger en bij terugkomst was mijn bloedsuikerwaarde weer normaal. Dat had ik niet verwacht. Ik had gedacht dat gedaald zou zijn, maar niet dat weer in de goede bandbreedte zou zijn terechtgekomen. Dat doet een niet ondersteunde ligfiets met je lichaam. Die inspanning gooit de hele hormonenspiegel ondersteboven. Want dat was mijn probleem vermoedelijk: adrenaline. Door te fietsen zijn de waarden van adrenaline teruggebracht waardoor insuline weer zijn werk kon doen, ondersteund door de bloedsuikeropname van de beenspieren.
Persoonlijk ben ik ambivalent over de elektrische fiets. Er wordt dankzij de elektrische fiets weer veel meer gefietst. De elektrische fiets is een alternatief voor de auto en dat is te waarderen. Het houdt mobiliteit betaalbaar. Het is zelfs zo dat ik mij kan voorstellen dat bij de omslag naar duurzame energie elektrische fietsen een belangrijker rol zullen spelen dan elektrische auto's. Maar ik zie ook scholieren meer en meer op een elektrische fiets naar school gaan. Dat is een ontwikkeling die mij spijt. Een gewone fiets vraagt veel meer inspanning dan een elektrische. Op mijn eigen ligfiets merk tot hoeveel mijn lichaam in staat is zonder elektriciteit en dat vind ik heel waardevol.
Ook ik heb gezondheidsproblemen. Ik heb diabetes 1. Op Koningsdag had ik mijn suikers niet meer onder controle. Ze waren wel heel hoog gestegen en insuline bijspuiten had heel weinig effect. Toen heb ik een ommetje Appingedam gefietst op mijn ligger en bij terugkomst was mijn bloedsuikerwaarde weer normaal. Dat had ik niet verwacht. Ik had gedacht dat gedaald zou zijn, maar niet dat weer in de goede bandbreedte zou zijn terechtgekomen. Dat doet een niet ondersteunde ligfiets met je lichaam. Die inspanning gooit de hele hormonenspiegel ondersteboven. Want dat was mijn probleem vermoedelijk: adrenaline. Door te fietsen zijn de waarden van adrenaline teruggebracht waardoor insuline weer zijn werk kon doen, ondersteund door de bloedsuikeropname van de beenspieren.