2 uren geleden
(3 uren geleden)Arend-Jan schreef: Ik ben er echt veel te lui / gemakzuchtig voor hoor, om een ketting iedere paar honderd kilometer klinisch schoon te maken en in een warm bad te doen.
Ik druppel soms wat olie erop, en als het echt te goor wordt klem ik zo'n bakje met draaiende borstels erom (en dan met het handje het crankstel achteruit draaien), en druppel daarna weer wat olie.
Ik zet een spuitstuk op de tuinslang, zet de fiets op het gras en spuit de ketting schoon door net achter het voorblad te spuiten.
De ketting draait vanzelf rond. Het enige waar je op moet letten is dat je niet in de lagers spuit, die gaan nl roesten en vervangen is veel werk.
Met een doekje maak ik de ketting droog en zet hem gelijk erna weer in de kettingolie.
Simpel, werkt al jaren prima.
Waarschijnlijk bescherm ik mijn fietsen het beste door ze binnen te stallen en na een natte tocht de velgen en de velgremmen droog te vegen.
Low-tech werkt prima.
Niels, simpel, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek